Tisdag

Det var lite mildare idag när jag satte mig i bilen vid kvart över tre på morgonen – termometern visade -3 och när jag parkerade i Hagalund var det runt noll. Arbetspasset började kvart över fem och när det var dags gick jag ut till spår 26 på bangården där mitt Uppsala-tåg – lok och sju vagnar – stod och väntade. Efter att ha kollat att allt var ok körde jag ner till Norra Bantorget – inte för furnering den här gången utan för att byta ände. Jag skulle nämligen köra utan passagerare (tjänstetåg) till Uppsala. Det visade sig vara ett växelfel i Häggvik som störde trafiken, så jag fick köra bakom ett pendeltåg ända upp till Märsta innan spåret blev fritt framför mig. Ungefär fem minuter senare än planerat kom jag fram till spår 1 på Uppsala C och då blev det till att snabbt byta ände. Vid tjugo över sju hade jag avgång men det blev tre minuter försenat i och med att jag var sen till Uppsala. Jag körde morgonens andra direkttåg till Stockholm och när jag stannade på spår 12 på Stockholm C hade förseningen inte krympt något. Jag bytte ände igen och när ombordarna synat vagnarna och låst dörrarna var det bara att rulla ut till Hagalund igen. Efter toatömningen parkerade jag på spår 37 och lämnade tågsättet.

Nu skulle jag ta mig ner till Centralen igen och enklast var att lifta med en kollega som skulle köra in ett loktåg. Därnere tillbringade jag en dryg timme i Personallokalen innan det var dags att gå ner till spår 17b vid halv elva för att byta av föraren på en ankommande X2:a från Göteborg. När ombordarna synat klart körde jag bort till vändspåren vid Karlberg och bytte ände. Eftersom andra tåg stod och furnerades vid Norra Bantorget fick jag stå kvar ungefär en halvtimme i Karlberg innan jag kunde rulla fram. Tågsättet städades ur och Cateringservice kompletterade mat och dryck. När ombordarna var klara med sina förberedelser körde jag fram till spår 12a där jag lämnade över till föraren som skulle köra tåget till Göteborg. Därmed kunde jag gå till Pendeln för att ta mig ut till Hagalund och sedan ta bilen hem.