Måndag

Det var kallt i morse vid fyratiden när jag satte mig i bilen och åkte mot Hagalund. Termometern visade mellan -7 och -10 längs vägen – usch! Idag började jag kvart över sex och första insatsen var att köra ner ett loktåg till spår 6 på Centralen. Väl därnere blev jag ”inparkerad” och fick stå och vänta tills tåget som skulle till Falun hade avgått. Då fick jag växla bort till ett ”lokspår” i närheten av Norra Bantorget, där det endast får plats ett lok och man kan stå och vänta utan att vara i vägen. Jag behövde inte vänta speciellt länge innan ett lok kom dragandes med de fyra vagnarna som jag skulle koppla ihop mig med. När det var klart och bromsprovet utfört var det bara att invänta avgång vid kvart över åtta. Det var tåget till Östersund som jag skulle köra till Gävle med uppehåll på Arlanda och i Uppsala. Framme på spår 1 på Gävle C blev jag avbytt och gick till Personallokalerna för att ha min rast där. Jag hade ingen matlåda med mig idag så det fick bli en hämtpizza till lunch.

Vid tjugo över tolv gick jag bort till uppställningsbangården ”Maxim” för att hjälpa en förare från Falun att backa ut ett tågsätt till plattform och när det var klart kunde jag återvända till Personallokalerna för ytterligare en timmes rast. Vid tio i två gick jag bort till Maxim igen den här gången tillsammans med ombordaren för att klargöra loktåget med åtta vagnar som vi skulle ha. När allt inklusive bromsprovet var klart backade vi ut från uppställningsbangården till spår 3 varifrån vi skulle avgå vid tio över tre.

Tåget hade uppehåll i Tierp, Uppsala och på Arlanda innan vi ankom spår 11 på Stockholm C i rätt tid. Jag blev avbytt av föraren som skulle köra vidare till Linköping och kunde då gå till Pendeln för att ta mig ut till bilen i Hagalund. Det var inte lika kyligt som i morse men trots allt mellan tre och fem minusgrader.