Onsdag

Började vid elvatiden nere på Centralen dit jag tagit pendeln efter att ha parkerat bilen i Hagalund. Där fikade jag samt tog ut dagens fordonslistor och tågorder. Klockan tolv gick jag ner till spår 11 där snart min X2:a kom inrullande. Jag tog plats bakom spakarna och tjugo över blev det avgång. Jag körde till Nässjö och längs vägen var det uppehåll i Södertälje, Norrköping, Linköping och Mjölby. Stannade på spår 4 i Nässjö någon minut före tidtabell och lämnade över till den väntande föraren som skulle köra resten av sträckan till Malmö och Köpenhamn.

Jag gick till hotellet bredvid järnvägsstationen och checkade in. Kollade på TV ett tag innan jag gick tvärs över gatan för att äta den traditionella pizzan som jag brukar göra när jag har rast i Nässjö 🙂 Sen blev det TV-tittande på rummet innan det vid halv sex var dags att gå ner till Personallokalerna i järnvägsstationen för att dricka kaffe. Strax efter klockan sex ankom norrgående X2:a till spår 5 och jag bytte av föraren. Snart var vi på väg norrut. Efter Tranås ringde Fjärren och meddelade att vi skulle få stanna i Boxholm. En lastbil hade kört in i en järnvägsbro i Mantorp och det var trafikstopp i väntan på att en broexpert skulle hinna ut och besikta. Vi blev stående ungefär 30 minuter innan trafiken släpptes på igen. Inom en kvart framför oss hade vi nu två X2:or som också hade blivit berörda av trafikstoppet – den ena skulle egentligen ha legat två timmar före och den andra en timme före oss. I både Linköping och Norrköping blev det kö för att få komma in till plattformen. Efter Katrineholm var vi fyra X2000-tåg på rad (det kanske skiljde tjugo minuter mellan första och sista) på väg mot Stockholm eftersom direkttåget från Malmö nu också kommit i kapp oss. Ännu värre blev det efter Södertälje då det dykt upp tre regionaltåg samt ett X2000 från Göteborg i kön. Så på ganska kort tid ankom det alltså åtta tåg söderifrån till Stockholm C, men det verkade ha gått bra. Vi fick stanna på spår 19a och var då 46 minuter sena. När ombordarna synat klart körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice stod och väntade på att få avfurnera. Sen fortsatte jag ut till Hagalund där det som vanligt blev toatömning och sedan fick jag lämna tågsättet på spår 48, där verkstadspersonalen mötte upp och tog över.

Nu var det bara att gå till utgången och sätta sig i bilen för att åka hem.