Lördag

Jobbhelg och start vid nio på förmiddagen. Efter att ha pratat med ett par kollegor, ätit frukostmackorna och tagit ut dagens fordonslista gick jag ut till spår 28 på bangården där min X2:a stod och väntade. Började klargöra och allt gick som en dans. Hittade lite småfel som jag skulle rapportera till Driftstöd lite senare. Vid halv elva var det dags att köra ner till Norra Bantorget så jag ringde mig klar till Platskontrollen. Snart slog dvärgsignalen om och jag rullade i väg. När jag kommit en bit såg jag att hastighetsmätaren fortfarande stod på 0 och när jag kollade vad ATC:n hade för hastighet visade den också 0. Skumt. Jag ringde Driftstöd och konsulterade. Vi beslutade att jag skulle fortsätta ner till Norra Bantorget och felsöka där. Utanför Hagalund börjar ATC:n att fungera och när jag passerade första balisgruppen protesterade ATC:n och bromsade till stopp. Jag kvitterade och fortsatte framåt men vid nästa balisgrupp protesterade den vildare och nu indikerades fel på ATC-utrustningen. Jag ringde driftstöd igen och meddelade vad som hänt medan jag sakta körde vidare. Strax innan jag kom fram ringde Fordonsledningen och meddelade att jag skulle ställa fordonet på Norra Bantorget och sedan ta mig till Centralen och spår 18. En X2:a som precis ankommit till Stockholm skulle vändas direkt och bli mitt tåg.

När jag kom fram till förarhytten hade städpersonalen nästan städat färdigt och Cateringservice höll på med att lasta det sista av mat och dryck, så några minuter senare kunde jag öppna dörrarna och låta resenärerna gå ombord. Vi kunde sedan avgå från Centralen precis på samma minut som den ordinarie avgångstiden. Det var en riktigt bra insats från alla inblandade! 🙂 Resan ner till Linköping gick hur bra som helst. Det var uppehåll i Flemingsberg och Norrköping och till spår 1 på Linköping C ankom jag någon minut före tidtabell och lämnade snabbt över till föraren som skulle köra resten av sträckan till Malmö.

Jag gick bort till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha lite rast. Strax före klockan två stod jag vid spår 2 och hoppade in som passagerare när norrgående X2000-tåget stannat. Jag åkte med till Stockholm C och bytte där till Pendel för att ta mig ut till bilen och åka hem.