Fredag

Kvart över sex började jag i morse och det var ett pass som började och slutade på Centralen. Jag tog alltså Pendeln ner och förberedde mig genom att äta frukostmacka, dricka kaffe, prata med kollegor, ta ut fordonslistor och tågorder. Vid kvart över sju kom loktåget på 227 meter (8 vagnar) in på spår 18 och jag bytte av föraren och hans elev. Sen var det bara att sätta fart norrut. Vi hade uppehåll på Arlanda, i Uppsala och Tierp innan vi ankom till spår 3 på Gävle C några minuter efter tidtabell. Jag fick hjälp av en lokförare med elev att koppla av och sen kunde jag göra rundgång med loket. På andra sidan kopplade eleven till igen under överinseende av sin körlärare och sen gjorde vi efterföljande bromsprov. Därefter kunde jag växla ut på uppställningsbangården Maxim där jag parkerade tågsättet på spår 56 enligt anvisning.

Sen gick jag bort till Personallokalerna för att ha rast och passade även på att äta min matlåda fastän klockan bara slagit tio, men jag hade ju varit igång ett tag redan.

Vid kvart i elva stannade en trevagnars X40 på spår 3 och jag bytte av föraren och gick till andra änden för att göra mig klar. När städpersonalen var klar med uppfräschningen öppnade jag dörrarna och lät resenärerna ta plats. Vid tjugo över elva var det avgång och nu var det bara uppehåll i Uppsala och på Arlanda innan vi ankom spår 4 på Stockholm C i rätt tid. När alla lämnat tåget och jag fått klart från ombordaren körde jag till Norra Bantorget där jag fick stå och vänta en knapp timme utan att vara i vägen för andra tåg.

Fem i två ankom en X40 från Hallsberg till spår 5 och den skulle jag koppla ihop (multipelkoppla) min X40 med, så att det blev två trevagnars X40:or på tillbakavägen till Hallsberg. Jag växlade bort till spår 5 och lyckades ”multa” ihop fordonen på första försöket. Sen lämnade jag med varm hand över till föraren som skulle köra tåget och gick direkt till Pendeln för att åka ut till Hagalund. Nu är det ledig helg! 🙂