Måndag

Ny arbetsvecka och det här blir inte vilken vecka som helst. Jag ska nämligen få ha hand om SJ:s officiella Instagram-konto (@resmedsj) och visa bilder från mitt arbete.

I övrigt hade jag en ”servicetur” idag som började strax före sju. Först körde jag ner ett loktåg, som stod i Nya Vagnhallen på spår 12, till spår 4 på Centralen. Där kopplades mitt lok av och ett annat lok kopplades till i andra änden av vagnarna eftersom det inte finns några lediga spår att kunna göra rundgång via i högtrafik. Jag fick stå ”inparkerad” och vänta en knapp halvtimme på att tåget skulle avgå innan jag kunde komma ut. När spåret blev ledigt fick jag direkt växla över till spår 7 där precis ett loktåg från Hallsberg och Västerås ankommit. Loket som kört till Stockholm kopplades av i sin ände och mitt lok kopplades till i andra änden. Efter bromsprov begav jag mig med vagnarna ut till Hagalund, där jag efter toatömningen hamnade på spår 29 och fick göra rundgång med loket.

Nu var det ungefär en kvart innan mitt nästa objekt skulle ankomma spår 34. Det var en X2:a som kommit från Göteborg som skulle snabbvändas i Hagalund. Jag bytte av föraren och medan jag gick till andra hytten för att göra mig klar började städpersonalen fixa till och fräscha upp inuti. När de var klara körde jag direkt ner till Norra Bantorget för stödfurnering och sedan rullade jag fram till spår 12a på Centralen, där jag lämnade över till föraren som skulle köra tåget som nu fått destinationen Oslo.

Nu blev det nästan en och en halvtimmes lunchrast, innan det var dags att gå ner till spår 19b för att byta av kollegan som ankom med ett tåg från Malmö. När ombordarna lämnat klart körde jag bort till vändspåren i Karlberg och bytte ände. Nästan på en gång fick jag köra ner till Norra Bantorget, där jag nu hade nästan en timmes uppehåll. Jag hann både fylla på färskvatten i två av vagnarna samt fixa igång ett handfat på en av toaletterna som det var stopp i, innan Cateringservice kom för att stödfurnera och ombordpersonalen intog sina platser. Strax efter klockan två rullade jag åter fram till spår 12a där jag lämnade över till den väntande föraren. Nu var dagens arbete fullgjort och jag kunde gå till Pendeln för att ta mig ut till Hagalund, där bilen som vanligt stod parkerad.