Lördag

Dagens pass började kvart över tio nere på Centralen, så som vanligt hade jag parkerat bilen i Hagalund och tagit pendeln ner. Jag åt mina frukostmackor, drack kaffe, pratade med kollegor och tog ut listor och order. Klockan elva stod jag nere på spår 18b och bytte av föraren på ett regionaltåg – lok plus fem vagnar – från Linköping. Jag körde vidare mot Gävle med uppehåll på Arlanda, i Uppsala och Tierp längs vägen. Vi ankom spår 2s på Gävle C och där hjälpte ombordaren till med av- och tillkoppling så att rundgången med loket gick snabbt och smidigt. När bromsprovet var avklarat växlade jag ut tågsättet på uppställningsbangården Maxim som ligger alldeles bredvid järnvägsstationen. Där parkerade jag på spår 61 och gick sedan bort till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha rast ungefär en timme.

Vid kvart i tre ankom en välfylld X40 från Stockholm och Linköping och jag bytte av föraren och begav mig till andra änden för att göra mig klar. Vid tio över tre avgick vi söderut med slutdestination Linköping och hade uppehåll på samma ställen det vill säga Tierp, Uppsala och Arlanda innan vi ankom till spår 11 på Stockholm C. Där blev jag avbytt och kunde upp till Personallokalerna för en knapp timmes rast.

Sista insatsen för dagen var ett varv på Uppsala. Eftersom det är helg körs det med sju vagnar och två lok i Uppsala-tågsätten och då är längden 216 meter och hela tågsättet väger drygt 500 ton. Vid tio över sex avgick vi från spår 5 på Centralen och som vanligt var det uppehåll i både Märsta och Knivsta innan vi ankom spår 4 på Uppsala C. Där bytte jag ände och var klar för återfärden.

Väl tillbaka på spår 3 i Stockholm lämnade jag över till näste förare och därmed återstod bara att ta pendeln ut till bilen i Hagalund och sedan åka hem.