Fredag

Idag skulle jag egentligen ha haft eftermiddagsjouren i Hagalund, men för ett par dagar sedan fick jag ett annat arbetspass istället. Jag har ju inte utbildning på X55 det vill säga motorvagnen som används till SJ3000-tågen och nu visade det sig att jouren på Centralen inte heller hade utbildning på X55 och då fick en av oss byta arbetspass och det blev jag. Operativa Personalledningen kollar i förväg upp så att den som har jour på Centralen och den som har jour i Hagalund täcker upp alla de fordon som vi förare i Stockholmsområdet kör.

Jag började nere på Centralen vid halv tio och tog Pendeltåget från Ulriksdal när jag parkerat bilen i Hagalund. Där åt jag min frukostmacka, drack kaffe, skrev ut fordonslistorna och tog ut tågorder. Sen var det dags att gå ner till spår 17b där en X2:a från Göteborg precis ankommit och nu höll på att städas och stödfurneras. På grund av fordonsbrist ”vändes” alltså tågsättet nere på Centralen i stället för i Karlberg. Man sparar på så sätt tid och kan alltså skicka i väg tåget söderut igen tidigare än om man hade vänt det i Karlberg.

Vid halv elva blev det avgång och vi rullade iväg. Även idag skulle jag få köra till Göteborg och det var bara två uppehåll längs vägen – i Katrineholm och Herrljunga. Det rullade på riktigt bra och vi låg bra till i tid hela vägen. Efter Alingsås blir det lite kurvigt och det är väldigt fin natur på den sträckan.

Vi ankom spår 3 på Göteborg C sex minuter före tidtabell och jag blev direkt avbytt och kunde gå till Personallokalerna för att äta innehållet i matlådan. När det var klart gick jag till Clas Ohlson i Nordstan för att köpa en extra laddare till min nya Android-platta.

Vid halv fyra stannade en multipelkopplad X2:a på spår 3 och jag löste av föraren och gick sedan de 329 metrarna till andra änden och gjorde mig klar för att kunna köra norrut.

När de knappt 600 resenärerna intagit sina platser och klockan slog halv fem satte jag fart med sikte på huvudstaden. Nu hade vi uppehåll i Herrljunga, Skövde och Katrineholm. De här två ihopkopplade tågsätten fungerade riktigt bra tillsammans och jag kunde hålla en bra marschfart utan att det blev en massa konstiga felindikeringar. Till spår 17 på Stockholm C ankom vi två minuter efter tidtabell strax efter halv åtta. När ombordarna i de bägge tågsätten var klara med avsyningen körde jag fram till Norra Bantorget, där två truckar från Cateringservice väntade på att få avfurnera. Eftersom de avfurnerade bägge fordonen parallellt gick det lika fort som om jag bara hade haft ett fordon och snart kunde jag fortsätta ut till Hagalund. Där tömdes toaletterna och sedan fick jag lämna hela tåget på spår 24. Nu var dagens arbetspass över och det återstod bara att gå till bilen för att ta sig hem. Nu blir det jobb både lördag och söndag.