Efter att ha parkerat bilen i Hagalund strax före halv elva gick jag direkt bort till Ulriksdal för att ta pendeln ner till Centralen. Där åt jag min frukostmacka, drack kaffe, tog ut fordonslistor och tågorder samt pratade med kollegor. Vid tolvtiden var det dags att gå ner till spår 11 där min X2:a snart skulle köras fram. Jag bytte av föraren och vid tjugo över tolv avgick vi med destination Malmö och Köpenhamn. Första uppehållet var i Södertälje. När vi sedan kommit förbi Flen ringde Fjärren och meddelade att vi skulle få stanna i Katrineholm. Detta på grund av sabotage (kopparstöld) i Åby utanför Norrköping. När vi stannat på spår 3 i Katrineholm var frågan om vi skulle få vänta där eller eventuellt få köra en annan väg, men vi hade otrolig tur. Vi hade inte stått still många minuter när vi fick beskedet att det var klart att köra vidare. Vi var nu ”bara” ungefär 10 minuter sena. Följande uppehåll var Norrköping, Linköping och Mjölby och när vi stannat på spår 4 på Nässjö C vid tretiden blev jag avbytt av en förare från Malmö som skulle köra resten av sträckan. Jag hade nu tre timmars rast och gick i höstruskiga duggregnet bort till det närbelägna hotellet för att tillbringa tiden där. Min vana trogen fick det bli en pizza som sen lunch här i Nässjö.
Efter att ha tagit det lugnt på rummet och kollat lite på TV gick jag tillbaka till stationen och in i Personallokalen för att ta en kopp kaffe innan det var dags att gå ner till spår 5. Kvart över sex rullade en multad X2:a in som jag tog över. Den bakre enheten gick låst och utan resenärer – den skulle bara transporteras till Hagalund efter verkstadsbesök i Malmö. Längs vägen mot Stockholm hade vi uppehåll i Linköping, Norrköping och Södertälje. Tidvis var det regnade det rikligt och det gjorde att det blev halt och svårt att få upp och hålla farten, tidvis var det uppehåll och ganska bra förhållanden. Vi ankom till spår 19 på Stockholm C ungefär 15 minuter sent och när alla resenärer lämnat tågsättet och ombordarna synat klart körde jag fram till Norra Bantorget. Där kom Cateringservice och avfurnerade och sen återstod bara att fortsätta ut till Hagalund. Efter toatömningen hamnade jag på spår 36, där jag parkerade och sen var det hög tid att gå till bilen för att åka hem.