Onsdag

Två arbetspass kvar den här veckan – båda tidiga. Idag började jag klockan fem och mitt Uppsala-tåg med nio vagnar samt lok i vardera änden stod i värmen på spår 10 i Nya Vagnhallen.

När jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 3 på Centralen. Där bytte jag ände och gjorde mig klar för avgång vid tio över sex. Det var en kall morgon – i Stockholm var det några plusgrader men upp mot Uppsala var det frost och någon minusgrad. Vi ankom spår 4 på Uppsala C efter att ha stannat i Märsta och Knivsta. Vid tio över sju avgick vi söderut igen och hade uppehåll på samma ställen. På Centralen i Stockholm lämnade jag över till näste förare alltmedan resenärerna strömmade ut ur tågsättet.

Jag hann med ett kort besök i Personallokalerna innan jag gick ner till spår 6 där ett loktåg från Falun rullade in vid kvart över åtta. Jag bytte av föraren medan växlingspersonalen kopplade loss loket från vagnarna. Det är många tåg som ankommer och avgår vid den här tiden på morgonen och nu stod ett tåg på spår 7 och blockerade så att jag inte kunde köra runt loket till andra änden av vagnarna. Det var bara att sitta och ta det lugnt tills spåret blev ledigt. När rundgången var klar och växlaren och jag utfört bromsprovet så gick jag upp till Personallokalerna för att ha rast innan nästa insats.

Vid halv elva gick jag till spår 19b där snart min kollega rullade in med ett X2000 från Malmö. Jag bytte av honom och när jag fått klart från ombordarna kunde jag köra ut till Hagalund, där jag efter toatömningen hamnade på spår 28. Jag lämnade tågsättet och gick mot utgången för att åka hem.