Fredag

Precis som förra fredagen var det Hallsberg som gällde idag. Det var till och med samma arbetspass, men på grund av det pågående banarbetet var starttiden redan tjugo i sju (i stället för som normalt vid halv åtta). Efter att ha tagit ut tågorder och fordonslistor (och druckit kaffe och ätit frukostmacka) gick jag till Ulriksdal för att ta pendeln till Flemingsberg. Där fick jag vänta kanske en kvart innan loktåget med fem vagnar från Hallsberg dök upp på spår 4. Jag bytte av föraren och kopplade sedan loss loket. Det här tågsättet skulle alltså vända här i Flemingsberg och samtliga passagerare fick byta till pendeltåg för att komma vidare in mot stan. När rundgången var klar och bromsprovet utfört med hjälp av ombordaren var det knappt tio minuter innan avgång vid kvart i nio. Resan till Hallsberg gick utan problem och uppehållen var, som vanligt, i Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker innan vi rullade in på spår 4 i Hallsberg nån minut sent. Där kom en Hallsbergsförare och hjälpte till eftersom de två första vagnarna skulle kopplas loss och växlas ut till spår 9 på uppställningsbangården. När det var klart återstod bara att köra ut loket från uppställningsbangården igen och bort till andra änden på vagnarna som stod och väntade på spår 4. Kollegan som skulle byta av mig hade redan dykt upp och vi hjälptes åt att koppla och göra bromsprov och när allt var färdigt kunde jag gå bort till Personallokalerna för att ha min drygt tre timmar långa rast där.

Vid halv tre var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen för att byta av föraren på en X40 från Stockholm när den ankom spår 5b. När ombordaren synat klart och stängt dörrarna växlade jag fram till spår 6a som saknar plattform och fick stå där i en timme för att inte stå i vägen för andra tåg. Fem över halv fyra när spår 5b åter var ledigt kunde jag köra tillbaka och låta resenärerna gå ombord. Sen var det dags för avgång vid kvart i fyra med destination Stockholm C via Kumla, Örebro Södra, Örebro Central, Arboga, Kungsör, Eskilstuna, Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje och Flemingsberg. Även idag var det mycket folk som åkte med tåget och stundtals var det till och med resenärer som inte fick någon sittplats. Allt gick bra och när jag passerade Älvsjö på väg in mot Stockholm C låg jag helt enligt tidtabell, men signalen före Årstaberg lyste rött och jag fick stanna. Fjärren meddelade att det var obehöriga i spåret (spårspring) både vid Årstaberg och i tunnlarna vid Stockholms Södra. Jag fick tillåtelse att köra sträckan i max 30 km/h och hålla ögonen öppna och meddela ifall jag såg någon misstänkt. Jag kunde inte se någon person i spåret och när jag stannade på spår 19b på Centralen var det knappt 15 minuter efter tidtabell. Jag lämnade över till näste förare och kunde därmed gå till pendeln för att ta mig tillbaka ut till Ulriksdal och bilen i Hagalund för att åka hem.