Så var det dags att jobba igen efter en hel månads semester 🙂 Började strax efter klockan 7 på morgonen och min vana trogen var jag på plats i god tid så att jag hann äta frukostmacka och dricka kaffe innan det var dags att göra något. Jag skulle klargöra en X2:a men den hade inte kommit ut från verkstaden ännu, så jag satt och tog det lugnt och pratade med en kollega tills Platskontrollen ringde och meddelade att X2:an snart skulle dyka upp på spår 35. Jag satte på mig varselvästen som är obligatorisk när man ska vistas i spårområde eller på bangården och tog min ryggsäck och gick ut.
På bangården såg jag det första tillverkade Rc-loket – Rc1 1007 från 1967 – som varit i Gävle under helgen då Järnvägsmuseet firade ”100 år med Eltåg”. Rc-loket ägs nu av museet och har restaurerats och återfått sin orangea lackering. Det var verkligen jättefint.
Snart dök min X2:a upp och jag kunde börja klargöra. Jag stötte inte på några problem utan allt flöt på och när jag var klar fick jag köra ner till Norra Bantorget där både ombordarna och Cateringservice väntade på mig. När alla var klara körde jag fram till spår 11 på Centralen.
Det hade nu börjat regna och efter avgången vid tjugo över nio var det halt på spåret och svårt att få upp farten. Efter uppehåll i Flemingsberg och Norrköping anlände jag vid elvatiden ett par minuter försenad till spår 1 i Linköping, där jag blev avbytt. Regnet hade avtagit så jag slapp bli blöt när jag gick bort till Personallokalerna för att fika.
Vid tolv skulle jag åka pass med en norrgående X2:a till Norrköping, men på grund av kontaktledningsproblem i Hässleholm så var tågen från Malmö väldigt försenade. Jag åkte i stället med ett Regionaltåg som utgick från Linköping och väl framme i Norrköping åt jag min matlåda i Personallokalen.
Strax före halv två gick jag ut till spår 3b för att ta emot ett loktåg med fem vagnar från Stockholm. Jag bytte av föraren och fick sedan göra rundgång med loket och efterföljande bromsprov. Sen var det bara att invänta avgången mot Stockholm vid halv tre. Färden gick via Kolmården, Nyköping, Vagnhärad, Södertälje och Flemingsberg innan vi några minuter före tidtabell ankom till spår 19b på Stockholm C. Efter att ombordaren synat klart fortsatte jag ut till Hagalund. Eftersom tågsättet skulle snabbvändas behövde jag inte passera genom toatömningen och kunde därmed köra direkt till spår 27, där loket kopplades av och jag fick göra rundgång. Lämnade sen över till den väntande föraren som direkt efter att städningen var klar skulle ner till Centralen igen och sedan fortsätta ner till Norrköping och Linköping.
Min första arbetsdag efter semestern var avklarad och jag gick mot utgången för att åka hem.