Tisdag

Började kvart över fyra på eftermiddagen idag och det var alltså ett eftermiddags-/kvällspass som dessutom var dygnsöverskridande. Jag har haft det här passet några gånger förut som innehåller alla tre fordonstyper som jag har utbildning på, men det var lite special idag eftersom jag skulle sluta ett par timmar senare än normalt.

Först körde jag ner ett loktåg till Centralen och blev avbytt direkt när jag stannat på spår 5. Jag hann med en kopp kaffe i Personallokalerna innan det var dags att gå ner till spår 7 för att byta av föraren på ett ankommande dubbeldäckartåg från Hallsberg. Det var multipelkopplat bestående av en trevagnars- och en tvåvagnarsenhet och jag gick till andra änden för att göra mig klar för avgång vid halv sju. Destinationen var Hallsberg med uppehåll i Sundbyberg, Bålsta, Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S och Kumla längs vägen. Inga konstigheter inträffade under resan och vi ankom Hallsberg några minuter sent eftersom det stod ett tåg i vägen på spår 3 och man måste köra via det spåret för att nå spår 4 dit vi skulle. Jag avaktiverade hytten och gick bort till Personallokalerna för att äta min matlåda.

Normalt har man en dryg timmes rast i Hallsberg innan sista snabbtåget från Göteborg kommer som man ska köra till Stockholm. På grund av banarbete i Göteborgstrakten var det tåget inställt idag men tågsättet skulle ändå köras till Hagalund och då utan passagerare (tjänstetåg). Banarbetet gjorde att det fick köras via Borås och var då beräknat att ankomma Hallsberg drygt två timmar senare, så det blev en längre rast för mig.

Jag höll lite koll i mobilen på hur tåget låg till och det visade sig att det kommit iväg lite tidigare än planerat och när det närmade sig gick jag tillbaka till järnvägsstationen så att jag var på plats när det stannade på spår 3. Efter ett snabbt förarbyte satte jag fart mot Hagalund. Det var länge sedan jag körde helt i mörker som jag fick göra nu. Mellan Hallsberg och Katrineholm såg jag plötsligt att ett djur stod i spåret framför mig. Jag hann tuta ett par korta signaler, men djuret – någon form av hjort – hann inte reagera så mycket där jag kom farande i 200 km/h och kollisionen var ett faktum. Jag ringde Fjärren för att meddela positionen och de skulle be ett godståg på väg i andra riktningen att kolla hur det såg ut och rapportera exakt var kadavret låg så att de kunde skicka ut folk för att ta rätt på det.

Det var inte många tåg ute vid den här tiden på dygnet – jag mötte bara två tåg på hela sträckan Hallsberg – Stockholm C. När jag stod i toatömningen i Hagalund gick jag ut för att kolla hur det såg ut efter kollisionen och tågsättet behövde helt klart saneras, så jag ringde och anmälde till Driftstöd. Jag fick köra till saneringshallen där personalen tog hand om tågsättet och började jobba med det på en gång.

Nu var arbetet över och jag gick till bilen och åkte hem. Jag är ledig resten av onsdagen och jobbar igen på torsdag.