Andra och sista passet för den här veckan började klockan sju på morgonen och snart var jag på väg ut till mellanbangården där X2:an som jag skulle klargöra stod uppställd. Klargöringen gick bra – dock behövdes det lite extra manuell handpåläggning för att få igång ett par handfat och en toalettstol i några av vagnarna. Körde sedan ner till Norra Bantorget där det blev furnering och så fick jag fylla på färskvatten i en av vagnarna.
Avgick vid tio över nio från spår 10 på Centralen med slutdestination Malmö för tåget. Som vanligt var det två uppehåll – Flemingsberg och Norrköping – och jag låg ovanligt bra i tid längs hela vägen. Ända tills jag närmade mig Kimstad – mellan Norrköping och Linköping – vill säga. Då fick jag besked i ATC:n om att det var en stoppsignal framför mig och jag fick bromsa in och stanna vid den. Vid kontakt med Fjärren fick jag veta att tåget framför fått fel på loket och stod och blockerade spåret. Så det var bara att vänta. Efter ett tag ringde Fjärren och meddelade att det verkade bli långvarigt, så vi skulle få köra tillbaka till Fiskeby och där byta spår för att kunna passera det trasiga tåget. Jag fick gå genom tåget till andra änden och aktivera hytten för att kunna köra åt det hållet. Ringde sedan Fjärren igen och fick tillstånd att börja köra. När jag hunnit kanske 500 m ringde Fjärren igen och meddelade att lokföraren nu fått igång sitt lok och inte längre stod i vägen 🙂 Så det var bara att stanna igen, gå tillbaka till den ursprungliga hytten och snart var vi på väg söderut igen. Till Linköping ankom vi nästan exakt en halvtimme sent och jag lämnade snabbt över till föraren som stått och väntat på att få ta över.
Som vanligt gick jag till Personallokalerna för att tillbringa lunchrasten där. Strax före klockan ett ankom X2:an jag skulle köra och jag bytte av föraren som kört från Malmö. Uppehåll enligt planen i Norrköping och allt gick bra ända till Mölnbo strax efter Gnesta. Där lyste signalen ilsket rött och nu visade det sig vara fel på en vägövergång en bit fram. Jag fick en säkerhetsorder på att vägskyddsanläggningen, som varnar vägtrafikanterna, var felaktig och kunde sedan fortsätta. När jag kom fram till vägen var bommarna nere och all trafik stod still och väntade, så jag kunde passera utan problem. Sista uppehållet gjordes i Södertälje och sedan var det bara att köra sista biten in till Stockholm C. När jag stannade på spår 19a var vi åtta minuter sena. Efter att resenärerna stigit av och personalen synat kunde jag köra direkt ut till Hagalund, få toaletterna tömda och hamnade sedan på spår 13 i Nya Vagnhallen, där tågsättet skulle snabbstädas, få färskvatten påfyllt och frontrutorna rentvättade. Jag lämnade över till föraren som skulle ha tågsättet till nästa uppdrag och kunde sedan gå mot utgången för att åka hem och ta helg. På måndag ska jag köra tåg nästa gång.