Söndag

Veckan avslutades med ett eftermiddags-/kvällspass som började vid halv två. Loktåget jag skulle köra stod i Nya Vagnhallen på spår 15 och bestod – förutom loket – av åtta vagnar och mätte 227 meter. Det var eftermiddagens Oslo-tåg och jag körde först ner till Norra Bantorget där furnering skedde. De tre ombordarna intog också sina platser.

Klockan 15 avgick vi från spår 10 på Centralen och första uppehållet var Katrineholm men det var mycket luft i tidtabellen så jag kunde ta det väldigt lugnt längs vägen och låg ändå före i tid. I Vingåker stannade vi för att släppa förbi ett snabbtåg på väg till Göteborg innan vi fortsatte fram till Hallsberg. Där blev jag avbytt och gick bort till Personallokalerna för att tillbringa knappt tre och en halv timmes rast där. Jag åt min matlåda och kollade samtidigt på de två sista seten av herrarnas Wimbledon-final. Det blev också kaffe och prat med kollegor.

Strax före halv nio stod jag vid spår 3 på järnvägsstationen och väntade på att få byta av föraren på X2000-tåget från Strömstad. På somrarna kör SJ X2000-tåg dit från Stockholm. Efter Hallsberg hade tåget bara uppehåll i Södertälje, men jag fick ta det lugnt ett tag efter Katrineholm då jag kom i kapp andra tåg. Det var ändå inga problem att hålla tiden, så även i den här tidtabellen fanns det luft. När alla stigit av på Stockholm C återstod avfurneringen på Norra Bantorget där jag blev stående ett tag eftersom jag kom dit sist av fyra tåg som alla skulle avfurneras. Sen var det bara att fortsätta ut till Hagalund, där det blev toatömning och sen fick jag köra in i Nya Vagnhallen och parkera på spår 11. Vid halv tolv satte jag mig i bilen för att köra hemåt. Nu har jag jobbat väldigt mycket den här veckan och det gör att jag fått två nolldagar nästa vecka – måndag och onsdag – förutom ordinarie fridagen på tisdag, så det gör tre dagars ledighet 🙂 Nästa arbetsdag är alltså torsdag!