Idag började jag klockan 10 i Hagalund. Jag skulle klargöra en X2:a och enligt Platskontrollen stod den på verkstaden och skulle vara färdig kvart över tio. Jag gick till spår 47 för att börja klargöra men spåret var tomt, så jag gick in i verkstaden och fick beskedet att de inte riktigt var klara ännu. När jag gick ut igen ringde Depåfordonsledningen och meddelade att jag skulle ta en annan X2:a istället. Den stod borta på mellanbangården så jag började gå dit bort. Enligt planen borde jag nu redan ha varit halvvägs i klargöringen.
Väl framme fick jag börja med att starta om fordonet för att nollställa felloggen och så kunde jag börja klargöra. När jag var klar med det yttre varvet hoppade jag in och aktiverade hytten jag skulle köra från. Då ville inte tågskyddssystemet (ATC:n) starta upp. Det här fordonet hade både dansk och svensk ATC eftersom det får köra till Köpenhamn. På något sätt störde systemen varandra och enligt driftstöd hade det varit samma problem för ett par dagar sedan men då hade man fått igång det. Fordonsledningen bestämde då att vända ett ankommande X2000 vid plattform nere på Centralen för att minimera förseningen och jag fick ta taxi ner eftersom det var jag som skulle köra till Linköping.
På något sätt lyckades vi komma iväg från Centralen med passagerare och allt endast några minuter sent. Detta trots att tåget skulle avgå från spår 18b och alla passagerare bara några minuter innan avgångstiden tvingades byta plattform eftersom tåget normalt skulle ha avgått från spår 10-12. Under resan gick allt bra och förseningen var snart inhämtad. Vi hade uppehåll i Södertälje och Norrköping innan jag lämnade över till nästa förare när jag stannat på spår 1 i Linköping.
Jag åt min matlåda under rasten i Personallokalerna. Vid kvart i fyra gick jag ut till spår 2 och tog över norrgående X2000 från Malmö/Köpenhamn. Efter Katrineholm hade obehöriga personer synts i eller alldeles bredvid spåret och där fick alla tåg köra max 40 km/h i några kilometer. Det försenade oss naturligtvis och när jag stannade på spår 19b på Stockholm C var det tio minuter efter tidtabell. När vi lastat av en permobil och ombordarna var klara med avsyningen blev det avfurnering på Norra Bantorget samt toatömning i Hagalund. Jag hamnade sedan på spår 34 där jag lämnade fordonet och gick mot utgången för att åka hem.