Tisdag

Andra arbetsdagen den här veckan började även den klockan åtta på morgonen och nu skulle jag klargöra en X2:a ute på bangården. Den hade varit inne på verkstaden under natten och depåpersonalen hade precis kört ut och parkerat fordonet när jag kom fram till spår 32 så det var bara att börja klargöringen direkt. Sen körde jag ner till Norra Bantorget där tåget furnerades och så kom ombordpersonalen i taxi.

Kvart över tio avgick vi från spår 10 på Centralen och hade uppehåll för påstigande i Södertälje. När jag kommit upp i hastighet efter Södertälje ringde Fjärren och ville att jag skulle stanna i höjd med plattformen i Järna. Tidigare under morgonen hade det varit en olycka strax utanför Katrineholm och nu var frågan om de skulle släppa på trafiken innan vi kom dit eller om vi skulle bli omledda över Nyköpingsbanan. Efter några minuter fick jag beskedet att det var klart att köra via Katrineholm och så fick vi fortsätta. Vi tappade ungefär 10 minuter på stoppet och det var svårt att ta igen det. Efter uppehållet i Norrköping stannade jag på spår 1 i Linköping och lämnade över till en förare från Malmö som skulle köra vidare.

Jag gick som vanligt bort till Personallokalerna för att äta min matlåda och ta det lugnt under den knappt två timmar långa rasten. Norrgående X2000-tåget jag skulle byta av blev runt 20 minuter sent på grund av ett signalfel i trakten av Tranås och det gjorde att vi fick två andra tåg framför oss mellan Linköping och Norrköping vilket orsakade ytterligare några minuters försening. Resten av färden upp mot Södertälje och Stockholm gick utan konstigheter men förseningen höll i sig och vi ankom till spår 17b knappt 30 minuter sent. Som vanligt blev det sedan avfurnering på Norra Bantorget och toatömning i Hagalund innan jag hamnade på spår 23 där jag lämnade fordonet.

Nu är det ledigt i morgon men sen blir det Linköping igen på torsdag.