Måndag

Den här arbetsveckan kan man benämna ”Linköpingsveckan” eftersom jag ska köra dit fem av totalt sex arbetsdagar. Passen under veckan är ganska långa men jag slipper i alla fall jättetidiga morgnar och slutar bara riktigt sent en av dagarna.

I morse började jag klockan 8 och var som vanligt på plats så att jag kunde få i mig kaffe och smörgås innan det var dags att göra något. När jag skulle plocka ut order m m märkte jag att det var något på gång eftersom det inte gick att se vilket fordon jag skulle klargöra till att börja med. Jag fick mina misstankar verifierade när jag kontaktade Platskontrollen och snart ringde även Operativa Personalledningen och meddelade samma sak. På grund av fordonsbrist skulle man vända en ankommande X2:a nere på Centralen istället för – som det var planerat – att ett nytt fordon skulle klargöras i Hagalund. Jag fick åka pendel ner till Centralen och bli reserv där under ett par timmar. Det var lugnt under reservtiden och klockan elva gick jag ner i stora hallen på Centralen och köpte en matlåda som jag tog med upp till Personallokalerna för att äta.

Vid fem i tolv rullade en X2:a in från Arvika och Karlstad som jag tog över och efter avsyningen körde jag bort till vändspåren i Karlberg. När jag bytt ände fick jag direkt åka ner till Norra Bantorget och där passade jag på att fylla färskvatten i samtliga vagnar medan jag väntade på att Cateringservice och ombordarna skulle dyka upp. Jag fick även ringa och anmäla att en av vagnssidorna blivit helt nedklottrad när tågsättet stod parkerat under natten.

Strax före klockan ett körde jag fram till spår 11 på Centralen och vid kvart över ett avgick vi med destination Malmö. Jag skulle alltså bara köra till Linköping med uppehåll i Flemingsberg och Norrköping på vägen. Lämnade över till den väntande Malmö-kollegan när jag stannat i Linköping och gick bort till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast.

Vid kvart i fem gick jag tillbaka till järnvägsstationen och snart kom en norrgående X2:a in på spår 2 som jag tog hand om och fortsatte norrut med. Det var samma uppehåll som jag hade på nervägen och vi ankom i rätt tid till spår 19b på Stockholm C. När tåget var tömt och jag fått klart från ombordarna körde jag fram till avfurneringen på Norra Bantorget och sedan fortsatte jag ut till Hagalund och fick toaletterna tömda som vanligt. Tågsättet skulle in i saneringshallen eftersom det tydligen kört på ett rådjur tidigare. Jag körde in på spår 16 mot saneringshallen och såg då att det redan stod ett par vagnar i och utanför hallen och det gjorde att jag inte kom in ordentligt på spåret utan bakänden ”hängde utanför” och blockerade växeln bakom mig så att inga andra fordon kunde komma förbi. Jag ringde Ställverket som fick ringa Platskontrollen och det visade sig ha blivit något missförstånd. Saneringen som redan pågick skulle inte bli klar på ett tag och alltså fick jag flytta på mig. Jag fick byta ände och köra ut på mellanbangården och byta ände igen och sedan köra och parkera på spår 35 för att inte vara i vägen. Där lämnade jag fordonet och gick mot utgången och parkeringen. När jag satte mig i bilen var klockan några minuter över tjugo och jag var klar med dagens tolvtimmars pass.