Efter en ledig långhelg var det dags för ett eftermiddags-/kvällspass som började vid kvart över fyra. Det var för övrigt samma pass som jag hade för drygt en vecka sedan.
Första uppdraget var att köra ner ett loktåg till spår 5 på Centralen.
Det tog längre tid än vanligt att köra ner eftersom ett annat tåg fått problem på Centralen och det därför blivit spårbrist, men drygt 10 minuter senare än planerat lämnade jag över till föraren som skulle ta hand om loket. Dubbeldäckaren jag skulle ta över var nu bara några minuter från Centralen så jag fick gå direkt till spår 7 för att inte bli sen. När jag löst av föraren gick jag till andra änden och gjorde mig klar.
Sedan var det bara att invänta avgångstiden vid fem i halv sju. När vi sedan lämnat Centralen bakom oss hade det börjat regna så smått. Efter uppehållet för påstigande i Sundbyberg fick vi stå och vänta på mötande tåg vid banarbetet mellan Jakobsberg och Kallhäll och blev då ungefär 10 minuter sena. Efter att ha stannat i Bålsta och Enköping var Västerås nästa uppehåll och när vi avgick därifrån var förseningen bara någon minut. Sedan följde Köping, Arboga, Örebro C och S samt Kumla innan vi ett par minuter före tidtabell rullade in till spår 4 i Hallsberg. Här syntes det inga spår av regnet som vi åkt i av och till under resan – det var till och med så att solen sken 🙂
Efter att ha lämnat över till växlingspersonalen gick jag bort till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha min rast. Vid 22-tiden var det dags att gå ner till järnvägsstationen för att köra tillbaka till Stockholm. Kvart över tio rullade en X2:a från Göteborg in till spår 3.
Jag bytte av föraren och snart var vi på väg i full fart mot huvudstaden utan stopp på några stationer. Strax före Katrineholm började det småregna och ju närmare Stockholm vi kom desto mer öste det ner. Ankom i rätt tid till spår 17b och när ombordarna lämnat klart efter syningen körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice väntade på att få avfurnera. Sedan återstod bara att fortsätta ut till Hagalund, få toaletterna tömda och sedan parkera fordonet. Jag hade tur att hamna på spår 17 vilket gjorde att jag nästan hela vägen kunde gå under tak eller inomhus för att komma till utgången. Jag hade naturligtvis inget paraply med mig så jag fick snabba mig på genom regnet för att komma till bilen på parkeringen. Onsdagen hade blivit nästan en timme gammal när jag satte mig i bilen. Nu är jag ledig resten av onsdagen men på torsdag kör jag igen.