Fredag

Vid niotiden ringde mamma och berättade att läkaren ringt och att pappa skulle in till sjukhuset för att undersöka hjärtat. Ett par timmar senare hade de redan gjort en ballongsprängning och hade sagt att det varit nära en hjärtinfarkt … Ibland går det snabbt i sjukvården och han hade en otrolig tur att de upptäckte det innan det blev värre! Han ska få stanna kvar på sjukhuset för observation till i morgon.

Fredagens arbetspass var ett eftermiddags-/kvällspass som började kvart över fyra. Först körde jag ner ett loktåg från spår 23 på bangården till spår 5 nere på Centralen. Där blev jag avbytt på en gång och kunde gå upp till Personallokalerna för en kort rast. Vid kvart i sex rullade två multipelkopplade X40:or in på spår 7 och jag bytte av föraren och gick till andra änden för att göra mig klar för att avgå fem i halv sju.

Det hade varit en riktigt fin sommardag – faktiskt den första riktiga sommarvärmen för i år – och jag körde till Hallsberg med uppehåll i Sundbyberg, Bålsta, Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro C o S samt Kumla. Ingenting krånglade under resan – allt flöt på och när jag stannat på spår 4 i Hallsberg och ombordarna synat klart och stängt dörrarna kunde jag gå bort till Personallokalerna för att ha en dryg timmes rast.

Vid kvart över tio stod jag åter på järnvägsstationen och snart stannade dagens sista X2000 från Göteborg mot Stockholm. Jag bytte av föraren och tog plats bakom spakarna. Det här tåget har inga ytterligare stopp utan det var bara att peta spaken framåt och luta sig tillbaka. Nja inte riktigt kanske – man måste ju vara koncentrerad på vad man gör i alla fall. Den här kvällen var det en del banarbeten längs vägen och ett par gånger fick jag byta spår och köra på det högra spåret som normalt används för tåg i andra riktningen, men det var inte många tåg ute så här dags och jag behövde inte stanna för att vänta på mötande tåg. Dock så tappar man ändå tid på sådana manövrar eftersom man måste sakta in för att köra genom växeln över till andra spåret. De växlar som jag passerade genom hade 70 och 80 som högsta hastighet och normalt när man kör förbi dessa utan att byta spår så ligger man på 160, 180 eller 200 km/h. När vi var framme på spår 17b i Stockholm var vi ungefär 10 minuter sena.

Då tåget var synat körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice kom och avfurnerade. Sedan fortsatte jag ut till Hagalund och även här pågick arbete. Våra så kallade driftspår där vi oftast kör tjänstetågen mellan Hagalund och Centralen var avstängda så jag fick köra via de normala fjärrtågs- och pendelspåren och sedan in till Hagalund via växeln efter Solnatunnlarna. Där blev det som vanligt toatömning och så parkerade jag tågsättet på spår 36. Fredagen hade redan övergått till lördag när jag satte mig i bilen för att åka hemåt. Resten av lördagen är jag ledig men sen har jag tidigt pass på söndag.