Onsdag

Strax före sju började jag i morse och dagens pass bjöd på transporter till och från Hagalund samt vändning i Karlberg, så jag skulle inte komma så långt.

Första uppdraget var att köra ner ett loktåg från Hagalund till Centralen. Nere på spår 6 kopplade växlingspersonalen av mitt lok och jag kunde köra i väg och ställa mig vid en stoppbock och vänta några minuter till nästa insats. Ett annat lok kopplades till vagnarna som jag precis dragit ner. Snart kom ett åtta vagnars loktåg från Hallsberg in till spår 4 och jag fick växlingsväg från stoppbocken och körde fram mot sista vagnen. När växlaren kopplat loss loket som kört från Hallsberg i främre änden kom han till min ände och kopplade till mitt lok. Efter avklarat bromsprov var jag snart på väg ut till Hagalund med de åtta vagnarna. Där fick jag toaletterna tömda och hamnade sedan på spår 23 där jag fick göra rundgång med loket eftersom tågsättet skulle ut på eftermiddagen igen.

Sedan ringde jag Platskontrollen och fick reda på att mitt nästa objekt skulle anlända till spår 14 i Nya Vagnhallen om ett tag. Så jag gick ditåt och alldeles utanför Nya Vagnhallen mellan spår 13 och 14 finns en bänk placerad och där tog jag plats och njöt i den varma solen. Efter 10-15 minuter dök en kollega upp med X2:an som anlänt Stockholm C från Arvika och jag bytte av honom när han stannat. Jag gick sedan till andra änden och gjorde mig klar i förarhytten medan städpersonalen höll på att fixa till inne i tågsättet.

När de var klara och tiden inne för avfärd körde jag ner till Norra Bantorget där tåget skulle stödfurneras. När allt var klart där och ombordpersonalen intagit sina platser körde jag fram till spår 11 där jag blev avbytt av den väntande föraren.

Nu kunde jag gå upp till Personallokalerna och ta en dryg timmes rast innan det var dags att gå ner till spår 17b för att ta emot nästa X2:a som kom från Malmö. Efter att ha bytt av föraren och fått klart från personalen körde jag bort till vändspåren i Karlberg, där jag bytte ände och ringde Fjärren och meddelade att jag var klar. Snart fick jag åka fram till Norra Bantorget där detta tågsätt både skulle städas och stödfurneras under den timme det stod uppställt där. Jag passade också på att fylla på färskvatten i tre av vagnarna. När ombordarna anlänt i taxi och var klara körde jag fram till spår 12a på Centralen där jag även denna gång blev avbytt av en väntande förare.

Nu hade jag ännu en timmes rast och då passade jag på att äta lunch. Det fick bli hamburgare från en snabbmatsrestaurang i stora hallen inne på Centralen. Sista uppdraget var att köra ut en multipelkopplad X40 som vid kvart i fyra dök upp på spår 8 på Centralen. När ombordarna kollat igenom tågsättet och stängt dörrarna kunde jag köra ut till Hagalund, få toaletterna tömda och parkera på spår 34. I och med det var dagens arbete avslutat och jag gick till utgången för att ta mig hemåt.