Lördag

Dagen började med en tidig frukost nere i hotellreceptionen strax efter klockan sex. En halvtimme senare var jag på väg till fots bort till uppställningsbangården. De sista metrarna innan jag nådde loket började det droppa lite från himlen och när jag väl tio minuter senare skulle ut och göra bromsprov på tågsättet hade regnet tilltagit och jag blev naturligtvis blöt. Tågsättet bestod av lok plus åtta vagnar – totalt 227 meters längd.

Tio i åtta fick vi växla ner till plattform och prick åtta satte jag fart norrut. Nåja eftersom det regnade kraftigt var spåret halt och med bara ett loks dragkraft så tog det sin lilla tid att få upp farten utan att det slirade alltför mycket. Efter uppehållet i Norrköping svängde vi in på Nyköpingsbanan igen och där följde Kolmården och Nyköping och när vi nådde Vagnhärad hade vi kört ifrån regnet så det var torrt och bra grepp. Efter Södertälje och Flemingsberg stannar det här tåget även vid Älvsjö pendeltågsstation vilket är lite speciellt. Vi nådde spår 18 på Stockholm C vid tjugo över tio och när ombordaren och jag synat klart kunde jag fortsätta ut till Hagalund. Där följde sedvanlig toatömning och på spår 28 kopplades sedan vagnarna av och jag kunde köra loket till anvisat spår vid verkstaden. Sen återstod bara att gå mot utgången och sätta sig i bilen och åka hemåt.