Söndag

Dagens arbete började klockan 11 med att jag gick ut till spår 18 på bangården där min X2:a som jag skulle ha stod uppställd. Började med att klargöra tågsättet och vid kvart över tolv körde jag ner till Norra Bantorget där furneringen vidtog.

Kvart över ett blev det avgång från spår 10 på Centralen och när jag kom upp i ungefär 80 km/h vid Älvsjö fick jag indikering om att det var fel på korglutningen i tågsättet. Under uppehållet i Flemingsberg startade jag om drivfordonet och vagnsdatorn i första vagnen och sedan fungerade allt som det skulle igen. På Norrköping C finns det en plattformsövergång med bommar mitt för stationshuset och på väg söderut stannar man precis efter den här övergången. När jag var på väg mot övergången ser jag tre vuxna personer som står och diskuterar med varandra mitt på övergången fastän bommarna har gått ner. Först tutade jag ”tåg kommer” men de fortsatte sina diskussioner utan att reagera. Då tutade jag en ordentligt lång signal och då vaknade de till och flyttade sig. Det var aldrig någon fara att jag skulle ha kört på dem eftersom hastigheten är så låg där och jag såg dem på ganska långt håll, men man kan ju undra vad folk håller på med egentligen …

När jag sedan stannade på spår 1 i Linköping blev jag avbytt och gick som vanligt bort till Personallokalerna där jag skulle tillbringa mina tre timmars rast. Jag åt matlådan, tog det lugnt och pratade med kollegor och kollade på Ishockey-VM på TV.

Strax efter sex var det dags att gå tillbaka till stationen och snart rullade ett InterCity-tåg från Malmö in. Det var 227 meter långt och bestod av lok samt åtta vagnar. Jag bytte av föraren och så var det dags att åka iväg. Det var bara uppehåll i Norrköping och Södertälje innan Stockholm och det var gott om luft i tidtabellen, så när jag inte hade försenade tåg bakom mig, kunde jag köra riktigt lugnt och ändå ligga före planen. Ankom spår 18 på Stockholm C drygt fem minuter före tidtabell och när ombordarna synat klart körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice kom och avfurnerade. Därefter återstod bara att fortsätta ut till Hagalund, få toaletterna tömda och sedan parkera på anvisat spår. Sen var det bara att ta bilen hem och få lite sömn.