Helgen avslutades med en tur till Gävle. Passet började vid halv ett och mitt första loktåg för dagen stod på spår 21 ute på bangården.
Det var inget mindre än självaste Rc6 1409 som jag skulle få köra. Det var det loket som längst fick ha den mörkblå färgen kvar och som blev det sista Rc6-loket att målas om till svart – det gjordes förra året. Flera förare anser att 1409 är det bästa loket. För min egen del var det första gången någonsin jag körde det och jag kan hålla med om att det är ett bra lok.
Nåväl – när jag kollat att allt var ok åkte jag ner till spår 4 på Centralen där jag fick göra rundgång och vid tvåtiden blev det avgång norrut. Efter uppehåll på Arlanda och i Uppsala samt att ett snabbtåg passerade oss i Tierp ankom vi till spår 1 på Gävle C nån minut före tidtabell. Jag blev avbytt och gick till Personallokalerna där jag skulle tillbringa mina tre timmars rast. Som traditionen bjuder gick jag och köpte en pizza – det har nu blivit tradition eftersom jag varit och haft lång rast i Gävle under fyra jobbarhelger i rad nu.
Klockan sju rullade mitt loktåg från Duved och Östersund in. Det hade två lok främst och sedan sex vagnar. Anledningen till att det var dubbla lok var att ett av loken gick sönder under resan norrut i går. Det blev något fel i transformatorn så att det bara gick att använda två av de fyra motorerna och då går det naturligtvis segt att ta sig fram. När man hankat sig fram till Östersund kopplade man på ett lok till för att det skulle gå att köra normalt och nu skulle naturligtvis det halvtrasiga loket in på verkstaden när vi kom till Hagalund.
Efter uppehåll i Uppsala och på Arlanda ankom vi till spår 8 på Stockholm C, där jag fick göra rundgång. Det finns inte plats till att göra rundgång med två lok på alla spår inne på Centralen, så jag ringde innan jag åkte från Gävle och kollade med Fjärren och de hade fått reda på att jag hade dubbla lok. När bromsprovet var klart kunde jag köra ut till Hagalund och efter att ha passerat genom toatömningen hamnade jag på spår 12 i Nya Vagnhallen där vagnarna kopplades av. Sedan kopplade vi isär de båda loken och jag fick köra runt det friska loket till spår 13 där det senare skulle kopplas ihop med vagnarna på det spåret och depåpersonalen tog hand om loket som skulle till verkstaden.
Sen återstod bara att åka hem. Nu är jag ledig från jobbet en vecka! 🙂