Onsdag

Idag hade jag samma pass som i fredags det vill säga start vid tio över sju. X2:an jag skulle ha stod inne i Nya Vagnhallen på spår 12 och klargöringen gick smidigt utan konstigheter. Strax före halv nio körde jag ner till Norra Bantorget för sedvanlig furnering och sedan blev det avgång vid tjugo över nio från spår 11 på Centralen. När jag kommit till Stockholm Södra och ökade farten förbi plattformen där slår plötsligt signalen framför mig om till stopp och jag hinner precis få till bromsarna innan jag passerar signalen i kanske 60 km/h. Det blir naturligtvis nödbroms genom tågskyddssystemet (ATC) och jag stannar med ett knyck ungefär 100 meter bortom signalen. Det visade sig vid kontakt med tågklareraren att han nödstoppat trafiken eftersom det var obehöriga som sprang i spåret. När personerna lämnat spåret fick jag tillstånd att köra vidare och fick även fylla i en blankett eftersom jag gjort en ”Otillåten Stoppassage” så kallad ”OSPA”. Det var min andra OSPA – den första gjorde jag i november förra året och då var det tekniskt fel som gjorde att signalen slog om till stopp det vill säga OSPA kategori B. Idag var det kategori C (’Signalen ställdes till ”stopp” på grund av en tillstötande fara’).

Vid Älvsjö var det ett mindre signalfel som jag fått information om och jag fick sakta ner för att passera utan att ATC:n ingrep. Dessa båda händelser gjorde att vi nu låg knappt tio minuter efter tidtabell. Tåget hade uppehåll i Flemingsberg och Norrköping innan jag blev avbytt i Linköping och kunde gå bort till Personallokalerna för att äta min matlåda.

Klockan tolv skulle jag passåka till Norrköping med norrgående X2000 och det var min kollega från lokförarutbildningen som körde. Framme på Norrköping C hade jag en timmes rast innan loktåget med fem vagnar som jag skulle byta av rullade in på spår 3b. Jag fixade rundgången och bromsprovet och så var det bara att vänta på avgång. Inga konstigheter inträffade under färden norrut med uppehåll i Kolmården, Nyköping, Vagnhärad, Södertälje och Flemingsberg och jag stannade på spår 19b på Stockholm C exakt enligt tidtabell. När det var synat och klart körde jag ut till Hagalund och behövde inte tömma toaletterna eftersom det var en snabbvändning. Vagnarna kopplades av och jag körde runt loket till andra änden. Föraren som skulle ha tåget var redan på plats och när jag lämnat över till honom kunde jag lämna loket och ta bilen och åka hem.