Torsdag

Dagens pass började i ”normal” tid – vid halv åtta. Som start skulle jag köra ett nätt och behändigt loktåg – tre vagnar – till Hallsberg. Det stod på spår 17 ute på bangården och jag gick ut i den kyliga men jättefina morgonen. När jag kollat att allt var ok och några ur depåpersonalen hoppat in i vagnarna för att lifta med mig, körde jag ner till spår 10 på Centralen. Vid fem över halv nio blev det avgång och som vanligt stannade tåget i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker innan vi ankom till spår 4 i Hallsberg vid kvart över tio. Där väntade ett par instruktörer samt några förare på att få ta över tågsättet och köra repetitionsutbildning gällande växling. Jag behövde alltså inte göra rundgång utan kunde direkt gå till Personallokalerna för att ha min nästan fyra timmar långa rast.

Strax efter halv tre stod jag vid spår 5a och väntade på en trevagnars X40 från Stockholm, som jag skulle ta över och växla undan. När tåget var tomt på resenärer stängde jag dörrarna och växlade mig ut till spår 6a som inte har någon plattform. Där fick jag stå i knappt en timme för att inte vara i vägen för andra tåg som skulle in till plattformarna. Under tiden passade jag på att rensa lite i fellistan på fordonet. Bland annat lyckades jag reset:a bort ett batterifel och fick även igång 220V-uttagen i mellanvagnen där ett par jordfelsbrytare hade löst ut.

Vid kvart i fyra var det dags att avgå från spår 5b och sätta fart mot huvudstaden. Nu var uppehållen Kumla, Örebro S, Örebro C, Arboga, Kungsör, Eskilstuna, Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje och Flemingsberg. Till skillnad från när jag körde den här turen förra gången var det nu ljust ute under hela resan – mycket trevligare när man kan se landskapet man passerar 🙂

Strax efter sex stannade jag på spår 19b och kunde med varm hand lämna över fordonet till en av mina handledare jag hade under praktiken på Green Cargo i Eskilstuna i maj-juni 2013. Han jobbar numera på SJ efter att Green Cargo lagt ner sin åkstation i Eskilstuna. Nu återstod bara en resa med pendeltåget till Ulriksdal och sedan en promenad till parkeringen i Hagalund där bilen stod parkerad.