Torsdag

Strax före fyra började passet idag och precis som igår hade jag väckning vid halv två …

Första uppdraget var att klargöra en X2:a som stod på spår 14 i Nya Vagnhallen. Precis som i söndags fick jag manuellt lossa bromsarna eftersom det hade blivit övertryck i bromssystemet på grund av värmen i hallen. I övrigt gick klargöringen bra och vid kvart över fem kunde jag åka ner till Norra Bantorget för furnering. När det var klart körde jag fram till spår 12a på Centralen där en förare väntade på att få köra morgonens första direkttåg till Göteborg. Jag hade ungefär 20 minuter tills det var dags igen och då hann jag gå upp till Personallokalerna ett tag.

Tjugo över sex rullade första tåget från Uppsala in till spår 3 – nio vagnar samt ett Rc6-lok i vardera änden – och jag löste av föraren och gick de 269 meterna till det andra loket. Körde sedan ett ”varv” – till Uppsala och tillbaka – och stannade åter på spår 3 två timmar senare. Där lämnade jag över till näste förare och gick sedan för att ta rast en timme i Personallokalerna.

Vid halv tio ankom en X2:a från Göteborg till spår 17b och jag bytte av föraren. När tåget var synat körde jag ut till Hagalund där det blev toalettömning och sedan parkering i Nya Vagnhallen på spår 14. Det var det sista uppdraget för dagen och jag kunde gå till parkeringen för att åka hem.