Tisdag

Tidigt pass idag – start strax före fyra, så det var väckning hemma klockan ett och en timme senare var jag på väg i snöovädret mot Hagalund. Så tidigt på morgonen är det inte mycket trafik ute så det gick att hålla ganska bra tempo trots att det tidvis var svårt att köra om långtradare eftersom vänstra körfältet var igendrivet av snö. Det tog ungefär en kvart extra att ta sig till jobbet den här morgonen.

Första delen på arbetspasset var att klargöra X2:an som skulle gå som första direkttåg till Göteborg med avgång från Stockholm strax efter sex. Den stod inne i värmen och ”isade av” sig i Nya Vagnhallen, så jag slapp pulsa runt i snön utan kunde klargöra i kortärmat 🙂

När det var dags körde jag ner till Norra Bantorget för furnering och sedan levererade jag tågsättet till spår 12a, där en förare under fordonsutbildning och hans instruktör väntade på att ta över. Jag gick till Personallokalerna för att invänta att ”mitt” loktåg som var på väg från Uppsala skulle dyka upp. Det var knappt kvarten sent på grund av en tidigare tågkö. Jag skyndade mig att gå till andra änden efter att ha bytt av föraren och hans elev och vi kom iväg från Centralen tre-fyra minuter sent. Det var rejält med snörök efter tågen den här dagen och när man mötte något tåg tog det ett tag innan snöröken skingrats och man kunde se framåt igen. Uppehållen var som vanligt Märsta och Knivsta och vi ankom sedan spår 4 på Uppsala C. Där bytte jag ände igen och sedan blev det avgång tillbaka mot Stockholm. Samma uppehåll även på tillbakavägen och när jag stannat på spår 3 på Centralen lämnade jag över till nästa förare och gick upp till Personallokalerna igen.

Sista uppdraget var att köra ut en X2:a från Göteborg till Hagalund. På grund av spårfel och växelfel under resan hade tåget blivit nästan 35 minuter sent när det dök upp på spår 17b. När avsyningen var klar körde jag ut till Hagalund, passerade genom toatömningen och hamnade på spår 30 där jag lämnade tågsättet i väntan på att det senare under dagen skulle få komma in i värmen för att bli av med snön och isen som belamrat underredet. Klockan hade nu slagit elva och dagens arbete var över och jag satte mig i bilen och åkte hem.