Jobbhelgen inleddes klockan 7 i morse med att klargöra en X2:a som stod på spår 20 ute på bangården. När jag var klar var det dags att rulla ner till Norra Bantorget för furnering. Sen blev det avgång mot Malmö från spår 11 på Centralen vid tjugo över nio. Precis när jag väntade på att dörrarna skulle stängas och var klar för att åka iväg kom en felindikering från en av de två motormodulerna i drivenheten. Jag tänkte att ”nu blir det försenad avgång”, men lyckligtvis återställde sig felet när jag tryckte i huvudbrytaren som även den hade löst ut i samband med felindikeringen. Så som tur var blev det ingen försening 🙂
Efter att ha stannat i Flemingsberg och Norrköping anlände jag nån minut före tidtabell strax före klockan elva till spår 1 i Linköping där avbytande förare väntade. På det här passet är det två och en halv timmes rast som jag tillbringade i Personallokalerna med att äta matlåda och titta på störtlopp och längdskidor (sprint) på TV.
Strax före klockan två rullade norrgående X2:a in till spår 2 och jag bytte av föraren. Uppehållen i den här riktningen var i Norrköping och Södertälje. Tanken var att tåget efter ankomst till Stockholm C skulle avfurneras och därefter ut till Hagalund, men på grund av fordonsbrist gjorde man om fordonsomloppen, så att det här tåget skulle gå ner till Göteborg om ett par, tre timmar. Jag fick alltså köra till vändspåren i Karlberg och där byta hytt och sedan nästan direkt rulla ner till Norra Bantorgets furneringsplattformar. Där anslöt städpersonalen för att fixa till inuti tågsättet. Efter överenskommelse med Operativa Personalledningen lämnade jag tåget där och gick sedan till fots till Centralen för att kunna hoppa på pendeln ut till Hagalund dit jag anlände samma tid som mitt arbetspass skulle ha slutat i normala fall.