Söndag

Tidig start på söndagen i och med att passet började strax efter klockan 5. Först skulle jag köra tjänstetåg (alltså utan passagerare) till Uppsala och då fick jag köra ner till Norra Bantorget för att kunna gå till loket i andra änden och byta riktning. Eftersom det var söndag hade tågsättet ”bara” 7 vagnar med ett Rc6-lok i vardera änden.

Framme i Uppsala bytte jag ände igen och vid tio över sju var det avgång tillbaka mot Stockholm med sedvanliga uppehåll längs vägen i Knivsta och Märsta. När jag stannat på spår 3 på Stockholm C blev jag avbytt och kunde gå till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast.

Kvart över 10 gick jag ner till spår 5 för att ta emot nästa tågsätt som kördes ner från Hagalund av jouren eftersom det saknades förare. Vi hjälptes åt med rundgången och efterföljande bromsprov och när allt var klart kunde jag åka iväg mot Gävle som tjänstetåg.

Framme på Gävle Central kom jag in på spår 3 och gjorde rundgång. Idag var det tidtabellsskifte och i och med det ska vi börja köra loktåg på sträckan Gävle – Linköping där det hittills har gått X40 (dubbeldäckare). Jag hade 5 vagnar i tågsättet.

Vid kvart över ett var avgångstiden inne och jag rullade iväg. Det var en vacker dag med lite vinterkänsla.

När vi kom till Uppsala lämnade jag över spakarna till en Linköpingsförare och följde med tåget som passagerare till Stockholm. Där gick jag till pendeln för att ta mig ut till Hagalund.

Eftersom jag börjar ännu tidigare i morgon bitti och hade bokat rum för tidig tjänst beslutade jag mig för att stanna kvar i Hagalund, så jag åt min matlåda och kollade på VM-finalen i innebandy och lite annat på TV tills det blev dags att gå och lägga sig.