Fredagens arbetspass började med passresa ner till Centralen, så jag gick till pendeln när jag parkerat bilen i Hagalund. Precis när jag satt mig i pendeltåget ropade personalen ut att det var trafikstopp i Solna eftersom det befann sig obehöriga i spårområdet. Vi skulle bli stående i Ulriksdal i minst 15 minuter. För mig var det ingen panik ännu eftersom jag som vanligt var ovanligt tidig. En kollega som också skulle ner till Centralen dök upp efter några minuter. Efter kanske 30 minuter började vi sakta i så kallad krypfart röra oss mot Solna. Då hade även polis anslutit för att åka med i tåget och kontrollera spårområdet. När vi kom fram till Solna meddelades att tåget skulle fortsätta till Karlberg även det med krypfart och nu började det bli tidsbrist för kollegan, så vi beslutade oss för att hoppa av tåget och ta en taxi ner till Centralen.
Kollegan hann mer eller mindre precis ner till avgångstiden för tåget hon skulle köra och jag gick upp till Personallokalerna för att förbereda mitt pass. Nu hade det blivit riktig kaos i tågtrafiken och naturligtvis en fredagseftermiddag och allt. På grund av stoppet i Solna kom inga tåg ut från depån i Hagalund och det var stora förseningar att vänta.
Tio över tre kom min dubbeldäckare in från Eskilstuna till spår 18a och eftersom det var en multipelkopplad X40 så hoppade jag in i bakersta hytten för att vi lätt skulle kunna vända i Karlberg. Det tog ett tag innan vi kunde fortsätta upp till Karlberg till följd av kaoset, men när vi väl hamnade på ett av vändspåren avaktiverade den andra föraren sin hytt och jag kunde aktivera min hytt och så var vi snart klara att köra ner till Centralen igen. Jag skulle köra till Eskilstuna och vända med det här tågsättet och kom iväg från Centralen ungefär 10 minuter sent och det höll i sig ända till Eskilstuna, då jag stannade på spår 1 ungefär samtidigt som avgången tillbaka mot Stockholm var inne.
Jag gjorde hyttbytet så snabbt som möjligt och så var vi snart på väg igen. I Nykvarn krånglade en av dörrarna och vi fick trycka igen den manuellt och stänga av den. Vid nästa uppehåll i Södertälje var det dags igen – nu var det ett fotsteg som hade hakat upp sig. Det här innebar att förseningen nu var uppe i 20 minuter när jag stannade på spår 18b på Centralen och kunde lämna över till nästa förare som skulle fortsätta till Hallsberg med tåget. Mitt nästa uppdrag stod redan och väntade på spår 19. Det var ett loktåg från Göteborg som jag skulle köra ut till Hagalund. Naturligtvis hade det ankommit tidigare än tidtabell samtidigt som jag var försenad, men föraren som kört från Göteborg hade ringt och gjort en muntlig överlämning. Det blev avfurnering på Norra Bantorget som vanligt innan jag fortsatte ut till toatömningen i Hagalund. Därefter kopplades vagnarna av på spår 20 och jag fick köra loket till stall. Därmed var veckans arbete över och jag kunde åka hem för att fira ledig helg.