Fredag

Sista arbetsdagen för veckan inleddes strax efter klockan 6 på morgonen i orderrummet i Hagalund. På mobilen dök ett störningsmeddelande upp att det var helt stopp förbi Flemingsberg på grund av ställverksfel och att reparatörer var på väg ut. Jag tänkte i min enfald att det nog skulle lösa sig snart eftersom jag skulle passera där med mitt tåg nån gång mellan kvart över åtta och halv nio.

Jag gick ut till spår 13 i Nya Vagnhallen där mitt X2-tågsätt stod uppställt och kollade att allt var ok. Ringde Platskontrollen när tiden var inne och fick snart åka ner mot Norra Bantorget för att Cateringservice skulle kunna furnera. När jag passerade Karlberg ringde Operativa Personalledningen och sa att jag inte skulle åka iväg från Hagalund. När de fick reda på att jag redan var på väg blev ordern istället att jag skulle lämna tåget på Norra Bantorget och gå till Centralen för att där ta taxi ner till Södertälje. Allt naturligtvis beroende på stoppet i Flemingsberg som visade sig bli långvarigt. Jag beställde taxi från appen i mobilen och fick nästan direkt reda på att bilen var i närheten av Centralen och strax skulle vara framme.

När jag kom till järnvägsstationen i Södertälje Syd var det fullt av resenärer där som väntade på att bussas in till Stockholm. Jag träffade min ombordpersonal och tillsammans väntade vi på att tåget från Göteborg skulle få komma in till plattform. Detta tåg skulle vi direkt vända och köra mot Göteborg igen med de resenärer fanns i Södertälje och som ville åka med. När tåget rullade in visade det sig att en del resenärer ville sitta kvar på tåget och åka tillbaka eftersom de inte skulle hinna fram i tid till det de skulle göra i Stockholm och det fick de förstås. En del nya resenärer hoppade också på och vi kunde lämna Södertälje drygt 10 minuter efter vår ordinarie tidtabell. Någon ny furnering kunde inte göras så det som fanns att servera var det som var kvar från resan upp mot Stockholm och så färskt kaffe och annan varm dryck förstås.

Resan ner till Göteborg gick ovanligt bra ändå. Vi fick ett annat snabbtåg framför oss efter Hallsberg som hade blivit omlett norr om Mälaren via Västerås, men vi slapp stanna och invänta mötande tåg vid passagen av kontaktledningsarbetet mellan Laxå och Töreboda. När jag till slut stannade på spår 7 på Göteborg C var vi 13 minuter försenade mot plan. Jag fick lämna över tåget per interntelefon till näste förare som hoppat in i bakhytten när jag stannat. Det här tågsättet skulle direkt gå tillbaka till Stockholm eftersom det uppstått brist på tågsätt här i Göteborg, då alla tåg från Stockholm var försenade. Jag gick sedan till Personallokalerna för att äta min lunch och ha rast i halvannan timme.

Vid tio över ett var det dags att gå ut till spår 4 där min multade X2:a stod. Det var nästan 600 personer bokade och vi skulle ha uppehåll i Alingsås, Skövde, Katrineholm och Flemingsberg längs vägen. Ställverksfelet i Flemingsberg var dessutom nu åtgärdat och skulle inte skapa några problem för oss. Den här fordonskombinationen gick riktigt bra tillsammans och jag kunde nästan köra som vanligt med den och i varje fall i normal hastighet och höll tiden väldigt bra. Som jag säkert berättat någon gång tidigare är det lätt hänt att kontaktledningen börjar svaja lite när den första strömavtagaren passerar och då kommer den bakre strömavtagaren inte hela tiden ha kontakt med kontaktledningen. Detta kallas ”strömavtagarstudsar”. Då blir det ljusbågar och störningar i matningen till det bakre fordonet, vilket gör att datorerna kan blockera motorerna eftersom de inte får kontinuerlig elektrisk matning. Det här händer speciellt i höga farter (över 180 km/h), men man får som förare ”känna av” hur fort man kan köra utan att få för mycket störningar. Ibland kan man knappt köra fortare än 160 men nån gång, som idag, kan man köra 200 utan att märka något.

Vi låg precis i tid strax före Katrineholm, då vi kom ikapp ett godståg och tappade 10 minuter i tid. Denna försening kvarstod ända in till Centralstationen i Stockholm, där jag blev avbytt och kunde gå till pendeln för att ta mig ut till Hagalund igen.

På hemvägen stannade jag till i Grillby för att sitta i sekretariatet när IK Nordia spelade innebandymatch i division 6. Nu väntar en skön ledig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.