Måndag

Dagens pass var eftermiddags-/kvällsjouren i Hagalund mellan klockan 14 och 22. Det två första timmarna var lugna men vid kvart över fyra fick jag bege mig ut på bangården och hjälpa en förarkollega med att klargöra en X2:a. Tydligen hade något missats i planeringen och nu gällde det att minimera förseningen så mycket som möjligt.

Strax efter jag kommit tillbaka in i Personallokalerna ringde Operativa Personalledningen och ville ha hjälp med att göra en rundgång på ett loktåg nere på Centralen vid kvart över sex. Eftersom jag inte har utbildning på X55 (SJ3000) och det behövdes en förare till ett sådant uppdrag, så fick jag göra rundgången av loktåget på Centralen och föraren som skulle ha gjort rundgången fick ta hand om X55:an.

När jag var klar med rundgången och efterföljande bromsprov och precis skulle lämna loket noterade jag att tryckluftskompressorn hade ett konstigt arbetsintervall. Istället för att som normalt gå ganska länge och sedan stanna och vara tyst ett bra tag, så gick den kanske en halv minut och sedan stod den still kanske en minut för att sedan starta igen. Lite felsökning gav att den stannade eftersom överhettningsskyddet löste ut och när den kallnat lite startade den direkt igen. Jag ringde och felanmälde till Driftstöd som sedan i samråd med Fordonsledningen beordrade lokbyte innan avgång. Jag hade dock redan fått annat att göra så jag blev inte delaktig med att byta ut loket.

Jag skulle köra ett varv på Uppsala med avgång efter klockan 20. Det var ordinarie tågsätt vilket innebar nio vagnar samt lok i vardera änden – totalt 269 meter långt. Inga konstigheter inträffade under körningen till och från Uppsala och väl tillbaka i Stockholm lämnade jag över till näste förare som väntade på plattformen. När jag lämnade loket slog klockan 22 och det var bara att gå till pendeltåget för att ta mig ut till Hagalund och sätta mig i bilen för att åka hem.