Torsdag

Så var det dags för ett tidigt morgonpass som började vid halv fem. Jag hade väckning klockan två och en timme senare satte jag mig i bilen för att åka till Hagalund. Det var precis under 0-strecket hemma men turligt nog var det torr och fin vägbana. Jag måste skifta till vinterdäck på bilen innan den första halkan dyker upp. Temperaturen steg lite efter vägen och när jag parkerade var det några plusgrader i alla fall.

Dagens första uppdrag var att köra första morgontåget till Uppsala och det stod på spår 24 ute på bangården. En kort Uppsala-pendel med 6 vagnar och ett Rc6-lok i vardera änden. Jag körde ner till spår 3 på Centralen och vid tjugo i sex blev det tid för avgång. Som vanligt var det uppehåll i Märsta och Knivsta efter vägen och framme i Uppsala gick jag till loket i andra änden efter att ha stannat på spår 4.

Vid tjugo i sju var det dags för returen ner till Stockholm igen och när jag åter stannat på spår 3 på Stockholm C bytte en kollega av mig och jag kunde gå för att ha lite rast. Tanken var att jag som nästa uppgift skulle ta emot en X2:a och vända den i Karlberg, men då ett träd ramlat över kontaktledningen norr om Kil i Värmland hade tåget inte kommit iväg från Arvika på morgonen och var nu över två timmar försenat. Så jag fick extralång rast innan jag vid kvart över tio kunde gå ner till spår 5 för att byta av ankommande tåg från Mora. Efter rundgång och bromsprov körde jag ut till Hagalund, där jag passerade genom toatömningen och sedan hamnade på spår 27 där jag fick lämna tågsättet. Därmed var torsdagens arbete över och jag kunde bege mig hemåt. Imorgon är det ledigt, men sedan väntar en arbetshelg.