Den här veckan fortsätter på eftermiddags-/kvällspass-temat från förra veckan – i alla fall till att börja med.
Även idag stod X2-körning till Linköping till buds. Började strax efter klockan 14 och precis som förra veckan hade jag klargöring i passet, men fordonet hade redan varit ute i trafik under förmiddagen, så det behövdes inte någon ny klargöring. Jag gick ut ändå för att kolla igenom tågsättet. Städpersonalen meddelade att det inte fanns vatten på toaletterna i en av vagnarna och jag började felsöka. Fick ta hjälp av driftstöd men ingen av de åtgärder vi försökte med löste problemet, så jag fick låsa toaletterna i den vagnen. Som tur är finns det ju toaletter i de andra vagnarna så att passagerarna kan uträtta sina behov.
Inga konstigheter värt att rapportera från körningen till Linköping och när jag blivit avbytt gick jag som vanligt till Personallokalerna för att ta knappt två timmars rast.
Kvart i åtta var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen för att ta över norrgående X2:a. Det hade blivit dimmigt och tidvis var sikten bara 50-75 meter och då sitter man på helspänn hela tiden. Efter Katrineholm blev det bättre siktförhållanden och jag kunde koppla av lite mer. Rullade in på Stockholm C tre-fyra minuter före tidtabell, så det hade gått riktigt bra.
När alla lämnat tåget och jag fått klart från ombordarna var det som vanligt dags för avfurnering på Norra Bantorget och därefter ut till Hagalund för att tömma toaletterna. När det var klart och jag var på väg mot Nya Vagnhallen blev det plötsligt spänningslöst i kontaktledningen och tågsättet stannade. Typiskt! Men det var bara att vänta några minuter så kom spänningen tillbaka och jag kunde fortsätta de sista metrarna. När jag parkerat och hoppat ur hytten var det dags att gå till bilen och åka hem.