Lördag

Även dagens pass började strax efter 7 på morgonen och efter sedvanliga pappersexercisen och ett par koppar kaffe gick jag ut till spår 33 där mitt X2-tågsätt precis kördes fram från verkstaden.

Jag började direkt med klargörningen och när den var klar kunde jag åka ner till Norra Bantorget för furnering. Klockan tjugo över nio var det avgång från spår 11 och tåget hade uppehåll i Flemingsberg och Norrköping innan jag fick avbyte i Linköping av en förare som skulle fortsätta ner till Malmö. Jag gick till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast.

Klockan 13 stod jag och väntade vid spår 2 på Linköping C när X2-tåget från Malmö stannade och jag kunde äntra förarhytten. Stannade sedan i Norrköping och Södertälje innan jag rullade in på Stockholm C ett par minuter efter tidtabell. När jag öppnat dörrarna och folk fortfarande höll på att lämna tåget hördes plötsligt en kraftig knall – precis som ett skott – och så blev kontaktledningen spänningslös ett kort tag. När jag tittade ut såg jag lite rök blåsa förbi i luften. En förare som satt på perrongen och väntade på att byta av tåget från Göteborg sa att det var en kråka som råkade komma åt 16 000 V och jord samtidigt. Nu har den kråkan liksom gått upp i rök …

När alla lämnat tåget och det var synat ringde jag fjärren och meddelade att jag var klar att åka till Hagalund och att jag inte behövde stanna för avfurnering eftersom tåget nästan direkt skulle ut i trafik igen. Vid infarten till Hagalund låg tågvägen så att jag inte skulle köra via toatömningen och jag tänkte då att det kanske var riktigt eftersom tåget skulle ut på en gång igen. När jag passerat växeln ringde fjärren och frågade om det var meningen att jag inte skulle till toatömningen men det kunde jag inte svara på. Nu stod jag dock i vägen med ett tåg bakom mig och ett som skulle ut från Hagalund, så jag var tvungen att köra bort en bit så jag kom ur vägen. Naturligtvis skulle jag ha blivit lagd via toatömningen så jag fick byta ände och köra tillbaka ner mot Centralen igen och sedan byta ände igen så att jag kom in rätt väg 🙂

När jag stannade på spår 31 stod föraren som skulle ha tågsättet och väntade och jag lämnade över tåget och kunde därefter gå till parkeringen för att åka hem.