Söndag

Passet började tio över åtta i Hagalund och efter att ha utfört den sedvanliga pappersexercisen gick jag ut till spår 21 där mitt loktåg stod uppställt. Rullade på utsatt tid iväg från bangården ner till Centralen och spår 6 där jag fick göra rundgång. Efter tillkoppling och efterföljande bromsprov var det klart för avfärd mot Falun.

Inga konstigheter inträffade under resan. Mellan Uppsala och Sala, där man normalt möter ett Upptåg i Morgongåva, är det nu på sommaren raka spåret utan möte och jag lyckades därmed ankomma Sala någon minut tidigt och det är bra eftersom det är många som ska av och på tåget där. Jag fick också kaffe av ombordpersonalen som brukligt är och så rullade vi iväg norrut i rätt tid.

Framme i Falun – också det i rätt tid – gjorde jag rundgång och så fick tågsättet stå på spår 1 tills det var dags för återresan. Jag gick till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha rast ett par timmar.

Strax före klockan 15 gick vi tillbaka till tågsättet och låste upp och gjorde bromsprov och så var det klart för avgång. Det är mycket folk som reser en söndagskväll och när vi kom till Borlänge var perrongen alldeles full av folk som skulle med. Det tar sin lilla tid för alla att komma ombord och uppehållet blev några minuter längre än planerat, men det körde jag snart in igen. Tidvis regnade det under resan söderut och då blev det riktigt halt på spåret och det var svårt att komma upp i fart ordentligt.

Framme i Stockholm var det dags för rundgång igen och när bromsprovet var klart var det bara att sitta på loket och vakta tills avlösningen kom eftersom tågsättet skulle gå tillbaka till Falun. Sen återstod bara att ta pendeln ut till Ulriksdal och därefter sätta sig i bilen för att åka hem.