Måndag

Skulle egentligen ha börjat klockan 6 men då hade jag fått för kort dygnsvila (måste vara minst 11 timmar), så jag fick börja tjugo över sju istället och så fixade de en annan förare som körde ner tåget från Hagalund till Centralen.

Det var en Göteborgsresa som stod på tur, även denna med multipel X2. Avgång vid kvart över 8 från Stockholm och uppehåll i Södertälje, Katrineholm, Skövde och Alingsås. Det var drygt 550 bokade på den här avgången och det är mycket. Vi kom iväg några minuter sent från Centralen dels beroende på att tåget var sent från Hagalund, dels på det stora antalet resenärer. Hamnade bakom ett loktåg ner till Katrineholm som gjorde att jag tappade några minuter till. Efter Hallsberg är det ett par hastighetsnedsättningar som gör att man tappar ytterligare några minuter och så fick jag ett så kallat balisinformationsfel vilket betyder att tågskyddssystemet (ATC) läser (felaktig/ofullständig) information från baliserna i spåret och blir osäker på vad som gäller. Beroende på hur osäker ATC:n blir så blir efterverkningarna olika. Vid minsta osäkerheten får vi ”bara” en felkod, vid lite mer osäkerhet så måste vi bromsa ner till 80 km/h men sen kan vi fortsätta som vanligt igen (vi får även en felkod) och vid den mesta osäkerheten (som jag råkade ut för nu) måste vi bromsa ner till 80 km/h och sedan köra max 80 km/h i ungefär 4 km innan ATC:n är helt säker på att den inte missat någon viktig information.

Vid kontaktledningsarbetet mellan Laxå och Töreboda fick jag invänta ett mötande tåg, men fjärren ringde och meddelade det i god tid så att jag hann ta det lugnt och nästan slapp stanna och stå still innan vi mötte tåget och det blev vår tur att passera. I Skövde fick ett annat tåg invänta oss några minuter eftersom vi hade resenärer som skulle med det tåget. När vi lämnade Skövde låg vi 21 minuter efter tidtabell och strax innan Falköping löste en oljepump till transformatorn ut och det främre tågsättet tappade strömförsörjningen. Som tur var kunde jag rulla in till plattform i Falköping och tur i oturen var felet i den främre enheten, så det var nära till maskinrummet och det var första skåpet bakom förarhytten. Det gick att återställa motorskyddet på en gång och så i med huvudbrytaren igen och bara efter någon minut var vi åter på rull 🙂

Efter Alingsås kom jag ikapp ett annat tåg som hade en pendel framför sig så det gick inte så fort in mot Göteborg. Till slut stannade vi på spår 3 och då var vi 29 minuter sena. Jag blev avbytt och gick till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha en halvtimme kortare rast än planerat (på grund av förseningen).

Vid halv två körde jag en ”vanlig” enkel X2:a tillbaka till Stockholm – stor skillnad mot att köra multipel! Inga konstigheter alls under resan, mer än att vi passerade genom några rejäla åskskurar här och var. När jag stannat på spår 17 på Stockholm C blev jag avbytt och kunde gå till pendeln för att ta mig ut till Hagalund och därifrån åka hemåt. I morgon är det ledigt men på onsdag kör jag igen.