Tisdag

Dagens pass började redan halv sex, så jag hade väckningen på klockan 3 och tio i fyra satt jag i bilen på väg mot Hagalund. Där gick jag direkt till Ulriksdal för att ta dagens första pendel ner till Centralen. Jag tog ut dagens tågordrar och så blev det tid för kaffe och smörgås.

Vid kvart över sex gick jag ner till spår 3 för att byta av föraren på ett ankommande tåg från Uppsala och så körde jag ett varv – till Uppsala och tillbaka – med tågsättet som bestod av sex vagnar samt Rc-lok i vardera änden. När jag kom tillbaka till spår 3 i Stockholm blev jag avbytt och gick direkt till pendeltåget för att åka ut till Hagalund.

Där blev det rast med kaffe och ytterligare smörgåsar innan nästa uppdrag – att klargöra ett tågsätt bestående av två multipelkopplade X2:or (329 m långt) som stod på spår 28 i solgasset ute på bangården. Det tog sin lilla tid – ungefär en och en halv timme. Innan jag kunde åka iväg var jag tvungen att göra en reset på hela tågsättet eftersom jag hade fått ett falskt felindikeringslarm. Sen kunde jag åka till Norra Bantorget för furnering och så äntrade ombordpersonalen tåget. När alla var klara körde jag fram till spår 12 där föraren som skulle köra till Göteborg väntade och därmed var mitt dagsverke avklarat och jag kunde ta pendeln en gång till ut till Hagalund, men nu gick jag till bilen och åkte hem.