Lördag

Skulle egentligen ha jobbat igår men bytte med en kollega som behövde vara ledig idag. Strax efter sju började jag med att ta ut tågordrar och fordonslistor och sedan ringde jag Platskontrollen och fick reda på att X2-tågsättet stod på spår 46. När det var dags gick jag ut på bangården och i förarhytten kollade jag att alla överlämningspapper var i sin ordning och gjorde åtgärderna före färd.

X2 2011 i Hagalund
X2 2011 i Hagalund

Sedan ringde jag och sa att jag var klar och fick då åka ner till Norra Bantorget för att Cateringservice skulle kunna furnera tåget. De tre i ombordpersonalen kom i taxi och gick ombord. När allt var klart och klockan slagit 9 körde jag fram till spår 12 på Stockholm C varifrån vi skulle avgå.

Vid kvart över nio blev det avgång och jag satte fart mot Göteborg. Uppehåll i Flemingsberg, Katrineholm och Skövde. Resan förlöpte utan konstigheter och det var mycket luft i tidtabellen på slutet märkte jag. I Lerum var jag exakt i tid men när jag stannade på spår 4 på Göteborg C var jag hela 11 minuter före tidtabell! Jag fick avbyte och gick till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast då jag också åt min lunchlåda.

Tio över två var det dags att gå ut till spår 3 och byta av föraren som satt och vaktade tågsättet och fem över halv tre var tiden inne att lämna Göteborg och köra mot Stockholm med uppehåll i Alingsås, Skövde, Katrineholm och Södertälje Syd. Höll tiden jättebra tills kontaktledningsarbetet mellan Töreboda och Laxå, då vi fick invänta ett mötande tåg och blev fem minuter sena. Jag lyckades aldrig köra i kapp förseningen helt men ankom till slut Stockholm C två minuter efter plan. Efter att ombordarna synat och lämnat klart körde jag fram till avfurneringen, men fick efter några minuter besked om att det inte skulle bli någon avfurnering p g a personalbrist, så det var bara att fortsätta mot Hagalund. Efter toatömning hamnade jag på spår 47, där jag lämnade tågsättet och gick mot utgången för att åka hem.