Måndag

Eftersom vår lärare är från Eskilstuna blir det övningskörning med utgångspunkt därifrån. Så idag fick jag svänga åt andra hållet än vad jag normalt brukar göra när jag åkte hemifrån vid åttatiden. Träffade min kollega i personallokalerna och tillsammans skrev vi ut dagens tågordrar innan vår lärare dök upp. Första uppgiften blev att koppla isär två multipelkopplade X40:or när de anlände till Eskilstuna C. En annan förare tog hand om den avkopplade enheten och vi gick till andra änden för att kunna köra tillbaka till Stockholm med endast en enhet. Min kollega tog spakarna och körde och när vi stannat på Centralstationen blev vi avbytta och fick gå för att ha lunchrast.

Efter lunch var det dags att köra till Eskilstuna igen och nu var det min tur att köra. Väl framme i Eskilstuna var det dags att koppla på enheten som vi kopplade av tidigare eftersom det drog ihop sig till eftermiddagsrusning. Det var min kollegas tur att köra igen och jag passade på att gå med ombordaren som var avgångssignalerare för att se hur avgångsproceduren inklusive dörrstängningen går till. Mellan Kjula och Barva var det signalfel och vi blev ungefär 25 minuter sena, vilket höll i sig ända till Stockholm. Egentligen skulle tågsättet ha åkt för att vända i Karlberg, men för att ta in förseningen, som annars skulle ha drabbat nästa avgång, fick vi direkt köra in till spår 12, som var avgångsspåret. Där blev vi avbytta igen och kunde gå upp till personallokalerna för att ha ytterligare en dryg timmes rast.

På grund av signalfelet blev även nästa tåg som vi skulle byta av nästan en halvtimme försenat, men eftersom det nu var mitt i rusningen fick vi inte blockera avgångsspåret utan fick göra vändningen i Karlberg som planerat. Vi klarade det precis utan att bli försenade och kunde rulla iväg mot Eskilstuna och Arboga precis enligt tidtabell. Framme i Arboga hade vi åtta minuter på oss att byta ände och vi körde sedan tillbaka till Eskilstuna, där det var dags för nästa isärkoppling. Främre enheten togs över av en förare som körde vidare mot Stockholm, medan vi tog hand om den kvarvarande bakre enheten och körde ner den till stallet för att låta den stå parkerad där under natten. Som ett led i utbildningen fick vi prova att koppla in tågvärme i fordonet från en tågvärmepost och sedan kopplade vi ur tågvärmen igen. När allt var klart var dagens pass över och jag kunde gå till bilen för att åka hemåt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.