Innan man varit anställd i sex månader ska man ha en så kallad uppföljning. En utsedd instruktör följer då med under passet och följer upp hur man arbetar och att man följer gällande regelverk och rutiner. Men det är inte enbart i kontrollsyfte utan även repetition och utbildning. Han skapar sig en uppfattning om hur man agerar i lokförarrollen och man kan ställa frågor om olika situationer man råkat ut för eller saker man funderat över.
Idag hade jag min uppföljning och mitt pass var turen till Norrköping och tillbaka som jag haft några gånger tidigare. Jag träffade instruktören i personallokalerna i Hagalund och vi pratade lite inledande om hur det skulle fungera och så. Jag hade tagit ut dagens tågordrar och kollat om det stod något nytt på ordertavlan. Sen gick vi ut till spår 18, där tågsättet stod. Jag gjorde kontrollerna före körning och så var det dags att bege sig ner mot Centralen, varifrån vi skulle avgå klockan tjugo i tre. Regnvädret fortsatte och under större delen av färden regnade det. När vi närmade oss Norrköping var det uppehåll, men fortfarande mulet. Efter att ha fått avbyte gick vi till personallokalerna för rast och då åt jag som vanligt min matlåda.
Sen var det dags att gå ut för att ta emot nästa tåg från Stockholm. Jag bytte av föraren och gjorde rundgången och sen var det bara att invänta avgångstiden vid halv sju. Det hade börjat duggregna och när vi lämnade Norrköping var det riktigt halt på rälsen och det var svårt att få upp hastigheten utan att det slirade loss allt för mycket. När vi kom till Stockholm Central så slutade mitt pass och instruktören fick fortsätta ut till Hagalund med tågsättet. Anledningen var att jag annars skulle få för kort dygnsvila – den måste vara minst 11 timmar – eftersom jag börjar kvart över åtta i morgon.