Söndagens arbete började vid tvåtiden på eftermiddagen. Efter de sedvanliga förberedelserna gick jag till Nya Vagnhallens spår 10, där Oslo-tåget stod uppställt. Jag körde ner det till Norra Bantorget för furnering och när det var klart fortsatte jag fram till spår 10 på Centralen, där en förare från Karlstad tog över för vidare färd. Jag gick upp till personallokalerna för att äta min matlåda och ta det lugnt i halvannan timme.
När rasten var slut gick jag ner till spår 3 för att köra ett varv på Uppsala. Idag var det sju vagnar med ett lok i vardera änden – 216 meter långt. Väl tillbaka i Stockholm blev det en timmes rast igen innan det var dags för ytterligare ett varv till Uppsala. När jag kom tillbaka till Centralen i Stockholm återstod bara resan ut till Hagalund. Efter att ombordarna synat tågsättet och lämnat klartecken gick jag till det andra loket för att förbereda avfärden. När jag höll på i hytten såg jag en person gå ombord längre bak i tågsättet. Fastän det inte var skyltat någonting på perrongen och fastän jag stod på spår 5 (Uppsala-tågen går från spår 3), så hoppar folk ombord bara hur som helst. Nåväl jag gjorde ett utrop i högtalaren och personen gick genast ut igen.
Så började jag rulla iväg ut från spår 5 och när jag kommit upp i 10-15 km/h kände jag ett ryck i tåget. Indikeringslampan för slirning blinkade och det främre lokets motorer slutade arbeta, men det bakre loket sköt fortfarande på. Hmm – det fungerade ju jättebra nyss fram och tillbaka till/från Uppsala. Bäst att stanna och undersöka tänkte jag, men jag fick fortsätta upp till Karlberg annars hade jag stått och blockerat trafiken ut från och in mot Centralen norrifrån. Ringde driftstöd och fick resetta varvtalsgivarna på motorerna. Försökte fortsätta mot Hagalund, men felet dök upp igen. Då såg jag på mätarna för motorströmmen att det var motor 1 och 2 som först slutade arbeta innan slirningslampan började blinka. Ringde driftstöd igen och nu fick jag frånskilja modul 1 d v s styrsystemet till motor 1 och 2. Felet försvann och jag kunde ta mig ut till Hagalund – dock med en halvtimmes försening mot planen. Det var det första riktiga felet jag haft på ett lok sedan utbildningen.
Efter att vagnarna kopplats loss fick jag köra loket till verkstaden och sen var det bara att ta ryggsäcken och gå mot utgången för att åka hem. I morgon är det ledigt.