Jobbarhelgen inleddes med ett eftermiddags-/kvällspass på fredagen. Kom till jobbet vid halv två-tiden och kunde som vanligt ta det lugnt ett tag eftersom mitt pass inte började förrän tjugo över två. När det var dags gick jag ut till spår 26 där mitt Rc6-lok samt fem vagnar stod uppställda. Körde ner till spår 10 på Centralen varifrån avgången skulle ske. Destinationen var Hallsberg med uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker. Det var ganska gott om tid på den här avgången så jag kunde köra i ganska måttlig hastighet och ändå ligga rätt i tidsschemat. Framme i Hallsberg tog en annan förare över för att sköta växling och rangering och jag kunde gå bort till personallokalerna för att ha en timmes rast och då åt jag som vanligt min matlåda.
När min rasttimme hade gått gick jag tillbaka ner till järnvägsstationen, men mitt tågsätt var inte klart ännu. Jag skulle ha vagnarna från ett ankommande tåg, men det var drygt 20 minuter försenat på grund av en gräsbrand utanför Södertälje och då skulle det bli tight med tiden för att kunna avgå i rätt tid.. När det väl anlände var alla beredda och kopplade snabbt på mitt lok till vagnarna och så gjorde vi bromsprov m m. Jag kom iväg 3 minuter sent från Hallsberg, men det hade jag kört in när jag kom till Katrineholm. Resten av färden gick enligt tidtabellen – dock drabbades vi av ett signalfel vid Stockholms Södra som gjorde att vi blev några minuter sena till Stockholm C. När jag fått klart av ombordarna körde jag ut till Hagalund och efter toatömningen och att ha lämnat vagnarna i Nya vagnhallen körde jag loket till verkstaden och ställde upp det på anvisat spår. Sen var det bara att åka hemåt.