Måndag

Marie skjutsade mig ner till Centralen och så hoppade jag på det lokdragna tåget till Stockholm. Fortsatte sen med pendeln ut till Ulriksdal och gick därefter sista biten till Hagalund. Väl framme i våra personallokaler slog jag mig ner i en fåtölj tillsammans med en kaffe och smörgås och pratade med mina kollegor som var lite nervösa. De ligger en vecka före mig och idag var det dags för dem att ”köra upp” för att bli godkända som lokförare hos SJ och därmed få börja köra själva.

För min del, tillsammans med en kollega, är det praktik på att köra Rc-lok fram till och med torsdag den här veckan och vår instruktör dök upp efter ett litet tag. Vi gick ut till vårt tågsätt i väldigt god tid och ägnade tiden till att gå runt utvändigt och inspektera fordonen. Instruktören ställde frågor och vi fick berätta hur olika saker fungerar och är uppbyggda t ex fastbromsningsskydd på vagnar, bromssystemet på loket med mera. Sen var det dags att köra och vi ringde Platskontrollen för att få åka ner till Centralen. Vårt tåg var ett kort Hallsbergståg med Rc6-lok och tre personvagnar. På avgång vid halv ett-tiden satte vi fart söderut och stannade i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker innan vi slutligen rullade in i Hallsberg. Min kollega och jag körde ungefär halva vägen var och bytte plats i Flen.

Vi blev avbytta och därmed slutade egentligen vårt pass, men eftersom även vi snart ska börja köra själva ville vi se hur det går till att flytta ut tåget till bangården. Det tågsätt som vi körde till Hallsberg ska inte gå tillbaka till Stockholm förrän efter en dryg timme och då får det inte stå kvar vid perrongen, eftersom det då står i vägen för andra tåg. Vi hoppade in i sista vagnen tillsammans med ombordaren och ställde oss längst bak så att vi hade fri sikt bakåt genom gaveldörren. Föraren som bytte av oss körde sedan framåt tills vi passerat växeln in mot bangården. För att få backa måste man alltid ha någon som har uppsikt i färdriktningen och det var ombordarens uppgift. Han höll kontakten med föraren via interntelefonen och kontrollerade att växlarna låg rätt så att vi kom in på rätt spår samt att vi inte backade på något. När hela tågsättet var inne på spår 9 och föraren stannat klev vi ur och började gå mot vårt hotell.

Vi tog det lugnt ett par timmar på våra hotellrum och gick sedan ut till en pizzeria för att äta kvällsmat och därefter blev det TV-tittande och så småningom läggdags.