Första passet den här veckan började som vanligt i Hagalund med att jag tog ut dagens ordrar. Eftersom jag var på plats i god tid hann jag även med en kopp kaffe innan jag gick iväg mot Ulriksdal för att ta pendeln in till Centralstationen. Där gick jag till personallokalerna för att invänta min handledare.
Idag stod inte mycket körning till buds utan det var mest väntan. Vi började med att gå till spår 17 för att byta av föraren på ett ankommande X2-tåg från Göteborg. Vi körde sedan till vändspåren i Karlberg och bytte ände och sedan fick vi köra till Norra Bantorget för att tågsättet skulle stödfurneras. När allt var klart rullade vi fram till spår 11 och lämnade över till en förare som skulle fortsätta mot Jönköping. Vi fick en knapp halvtimmes rast innan det var dags att upprepa proceduren: Spår 17 – vändspår i Karlberg – byta ände – stödfurnering vid Norra Bantorget – spår 10 – lämna över till förare med instruktör som skulle köra till Göteborg. Nu följde en rast på ungefär 45 minuter och då åt jag mina smörgåsar.
Sista uppdraget var att lösa av en X55:a från Karlstad på spår 19. Vi körde fram till Norra Bantorget för avfurnering och fortsatte sedan till Hagalund för toatömning och därefter parkerade vi utanför verkstaden, där fordonet skulle tas in under natten. Vi gick mot utgången och så återstod bara resan hem.