I går började vi med att gå igenom bestämmelser om vad som gäller när man ska växla igenom Tomteboda och så kollade vi på instruktionsfilmer som visar växling norrut respektive söderut. Sen gick vi ut och startade upp två Rc3-lok och kopplade ihop dem för multipelkörning. Därefter gick vi för att äta lunch.
Efter lunch åkte vi iväg med Rc3-orna till Tomteboda. Eftersom vi var 11 elever och 2 instruktörer fick inte alla plats i ledande förarhytt utan vi var utspridda även i övriga 3 hytter och därför stannade vi vid alla intressanta punkter och gick ur loken och instruktörerna visade och berättade. Vi tittade på en ”kryss-växel” i södra änden som man använder när man ska ”triangel-vända” motorvagnar, d v s om motorvagnen blivit felvänd så att fel ände går först kan man rätta till det genom att köra i en triangel. Om man inte har helt klart för sig hur ”kryss-växeln” fungerar när man ska manövrera den kan man lägga om en växeltunga under tåget och därmed skada växeln eller t o m spåra ur. Vi var även bort till Norra Station, som är ett av hörnen i triangeln, och tittade, men vi fick gå sista biten eftersom ett arbete pågick som gjorde att vi inte kunde köra in med loken. Därefter åkte vi tillbaka till Hagalund, kopplade isär samt ställde av loken och därmed var dagen slut.