Onsdag

Efter gårdagens arbete med utgångspunkt i Stockholm var det idag dags för ett pass i Västerås som även innebär överliggning. Jag skulle även ha en handledare som jag aldrig åkt med förut – dock har jag pratat med honom tidigare, så helt ny för mig var han inte. Passet är detsamma som jag hade torsdag-fredag i förra veckan, men idag slapp vi signalfelet precis i början, så vårt tåg kom in på utsatt tid och efter att ha installerat oss i förarhytten kunde vi sätta fart mot Stockholm, även det enligt planen.

Framme i huvudstaden, bytte vi ände för att kunna köra ut till depån i Hagalund och när vi lämnat tågsättet på anvisat spår, liftade vi med ett tjänstetåg som skulle ner till Centralen. Där kunde vi ta nästan 1½ timmes rast innan det var dags att gå ner till spår 18. Vi hoppade in i bakhytten på en multipelkopplad X40:a för att åka med upp till vändspåren i Karlberg och när tiden var inne körde vi tillbaka till Centralen och spår 10 för att avgå mot Eskilstuna. När vi passerade flisdepån i Nykvarn såg vi först tjock rök stiga mot skyn och sedan även att det glödde i högarna – det hade tydligen självantänt i helgen som var. På sista biten in mot Eskilstuna, strax efter Kjula, var det nära att vi körde på en älg. Den stod still alldeles bredvid spåret, men blev nervös och började röra på sig precis innan vi passerade. Som tur var fick den inte för sig att springa över spåret i alla fall.

I Eskilstuna var det bara att byta ände direkt och efter att ha gjort kontrollerna innan färd och väntat några minuter på att avgångstiden skulle infalla satte vi fart tillbaka mot Stockholm. Vi tog det lite lugnare precis utanför Eskilstuna, men älgen var inte kvar längre 🙂 Tillbaka i Stockholm fick vi avbyte och kunde gå till pendeln för att åka ut till Ulriksdal och sedan gå till överliggningen i Hagalund, där vi skulle tillbringa natten.