Tisdag

Åkte hemifrån strax före klockan 7 och satte kurs mot Hagalund där dagens pass skulle starta. När jag parkerat bilen gick jag upp till våra personallokaler och tog ut dagens tågordrar. Instruktören jag skulle åka med idag satt redan i fikahörnan och vi pratade lite innan det var dags att ringa Platskontrollen för att ta reda på var vårt fordon stod. Det visade sig att det var kraftigt försenat på sin första tur för dagen och hade inte anlänt till Hagalund ännu, så vi fick fika ett tag till innan vi kunde gå ut till spår 24.

Där hoppade vi in och började förbereda oss medan städpatrullen fräschade upp tåget. Vi var redan nu så sena att vi inte skulle hinna till Centralen och avgå i tid. När städ var klara kunde vi åka iväg. Vi fick köra via bangården i Tomteboda på grund av att ett av spåren mellan depån i Hagalund och Centralen är avstängt eftersom man håller på att bygga en ny viadukt för att kunna utöka dagens två spår till fyra ända ut till Kallhäll. Väl framme på Centralstationen öppnade vi dörrarna och när alla gått ombord rullade vi iväg med 12 minuters försening. Vår destination var Norrköping med uppehåll i Flemingsberg, Södertälje Syd, Vagnhärad, Nyköping C och Kolmården och fordonet var en tvåvagnars dubbeldäckare. Färden gick väldigt bra – X40 är väldigt lättkörd. Efter att vi lämnat Södertälje bakom oss märkte vi att det kommit mycket mer snö under natten i dessa trakter. Det blåste också och snön bildade drivor som vi lätt forcerade. När vi rullade in på Norrköping C hade vi kört in all försening och vi kunde lämna över fordonet med varm hand till en väntande förare.

Vi åkte sedan pass tillbaka till Stockholm för att ha lunchrast och när innehållet i matlådan var uppätet, kaffet urdrucket och rasten slut var det dags att gå ner till spår 3. Där löste vi av föraren på ankommande tåg från Uppsala. Det är 9 personvagnar med ett Rc6-lok i varje ände – 269 meter långt – och vi skulle köra ett ”varv” d v s till Uppsala och tillbaka. Det var ett tag sedan jag körde så långt tågsätt, men det var inga större problem att köra – lite värre är det att stanna exakt där man ska stanna vid perrongerna. Eftersom tåget är så långt finns det inte så mycket marginal att spela på och med tryckluftsbroms à la gammalt hederligt tåg tar det ett tag för bromsarna att gå till när man vill bromsa och även ett tag för bromsarna att lossa när man vill sluta bromsa. Med lite trixande gick det ändå ganska bra och får jag bara lite mer träning så är det inga större problem.

Tillbaka i Stockholm blev vi avbytta och därmed var dagens arbetspass slut och jag gick till pendeltåget för att åka ut till Hagalund och där byta till bil och åka hem.