Måndag

Tidigt pass idag – började strax efter klockan 5 – och det var -12 ºC ute – brrr. Idag blev det ingen cykeltur utan vi tog min bil ner till Centralen, där vi som vanligt började med att ta ut dagens ordrar. Sen blev det taxi ut till depån, där vi direkt började klargöra dagens första fordon – en trevagnars dubbeldäckare (X40). När vi var klara begärde vi att få växla ner till spår 5. Vi skyltade upp med destinationen Göteborg och sen var det bara att invänta avgångstiden 6.25. Vi kom dock iväg några minuter sent eftersom vi fick vänta på ett annat tåg som var på väg in till spåret bredvid och därmed ”störde” vår tågväg.

Vi körde in nästan hela förseningen och kom in en minut senare än planerat i Hallsberg, där vi lämnade över tågsättet till en Göteborgsförare, som körde vidare. Vi gick till uppehållslokalen i stationshuset och tog en smörgås och några koppar kaffe. Jag passade också på att gå till ICA för att köpa med mig en lunchsallad.

Vid halvtiotiden gick vi ut till spår 3 dit vår nästa fordonssätt kördes fram. Ett Rc6-lok med 3 vagnar – lätt och smidigt 🙂 Efter avgång satte vi kurs på Stockholm C med uppehåll i Vingåker, Katrineholm, Flen, Gnesta, Södertälje Syd och Flemingsberg. Vi anlände någon minut före tidtabellen och när vagnarna var synade och klara rullade vi iväg mot depån i Hagalund. Efter att vi passerat toatömningen hamnade vi på spår 19, där en växlare (”lokavhängare”) mötte upp och kopplade loss oss från vagnarna och så kunde vi köra runt med loket till andra änden, där han kopplade på vagnarna igen. Efter det lämnade vi loket och gick till personallokalerna för att ha 1½ timmes rast och då passade vi på att äta lunch.

När rasten var slut gick vi till Ulriksdals pendeltågsstation för att åka ner till Centralen. Där tog vi en kaffe innan det var dags att gå till spår 5 för att lösa av ankommande X40 från Göteborg och förbereda för resan tillbaka. Enligt vårt schema skulle ”nån” komma ner med ytterligare en X40:a från Hagalund som vi skulle koppla ihop så att vårt tåg fick två enheter med totalt 5 vagnar. Vi började dock ana lite oråd och kontaktade fordonsledningen som efter ett tag konstaterade att det missats att utse ”nån” som skulle köra ner fordonet. Det fanns heller ingen jourförare till hands och dessutom var fordonet inte klargjort, så det skulle aldrig hinna ner i tid till vår avgång. Då gjorde man en rockad – ett ankommande X40-tåg med 5 vagnar från Eskilstuna, som egentligen skulle vändas för att köra tillbaka igen fick bli vårt tåg mot Göteborg och vår 3-vagnars X40 fick tas till avgången mot Eskilstuna. Man ändrade texten på informationsskyltarna och gjorde utrop i högtalarna om spårändringen. Vi begav oss bort till spår 18b, där tågsättet stod och så var det snart dags för avgång. När vi kom till Västerås blev vi avbytta av en Göteborgsförare som fortsatte resan och vi kunde direkt gå till bilen för att åka hem.